Vi har ikke boller...

Tio i sju. Då vaknade jag imorse. Sisidär femtio minuter efter klockan sex då jag skulle ha vaknat. Gissa om det gick snabbt undan. Knappt jag hann få på mig kläderna, men jag kan vara snabb om jag vill men jag HATAR att stressa på morgonen. Angelina kom i alla fall bara en kvart försent till dagis och vi hann lagom till frukosten.

Efter den underbara starten så lugnade det ner sig. Det var inte så mycket folk på cafét till en början så jag kunde ta det piano. Framåt dagen så blev det dock lite mer rusch. Tyvärr så har kunderna den här veckan inte varit direkt roliga att tas med så man blir lite psykiskt trött.

Sanna fick ta hand om dagens "roligaste" kund. Såg att en dam kom fram till henne och började diskutera något samtidigt som hon stod och viftade med ett paket råsocker som stod vid kaffet. Hörde bara ordet "rättvisemärkt" när jag nyfiket gick förbi. Tydligen så tyckte damen att det var mycket bra att sockret ifråga var rättvisemärkt och sedan hade hon börjar pressa Sanna på om kaffet också var det. Det visade sig inte vara det så då ville damen prata med caféts föreståndare, dvs Bittan. Damen stegade fram till Bittan med bestämd min och tyckte att vi absolut skulle ha rättvisemärkt kaffe. Telefonen räddade Bittan som var mer än lovligt trött på diskussionen. Tyvärr stod jag med ryggen till för jag gjorde en cappucino men jag skulle vilja ha sett minen på den bestämda damen när Bittan sa: "Du får ursäkta mig", svarade i telefonen , vände sig om och gick. End of discussion liksom. En del männsikor har alldeles för lite att göra....

En annan grej som retar mig till döds är när norrmännen kommer in och frågar: "Har dere ikke vanlige boller"? (Händer minst tio gånger om dagen) Boller är sådana där super-trista vetebullar som alla norskar äter som de petar in lite choklad eller russin i. Föräldrarna vill gärna köpa sådana till barnen när de själva ska frossa i räksmörgåsar. Då får de stackars ungarna sitta med varsin torr vetebulle istället.
Idag kom det in en som sa: "Har dere ikke en VANLIG bolle?"
Vaddå vanlig tänkte jag? När vi i Sverige säger en vanlig bulle så syftar vi oftast på kanelbullar. Det måste ju ändå vara godare eller? Eller krämbullar med massa härlig fyllning? Nä inte då...BOLLER ska det vara....
Jag svarar oftast: - Det är bara ni i Norge som äter sådana.....Vet inte om det är riktigt sant men det känns som om jag trycker ner dem lite genom att säga så...barnsligt jag vet.....
I mitt tycke kan man överhuvudtaget knappt äta mat i Norge (undantaget är pizza) utan att få kräkattacker. Var i Bergen en vecka när jag var elva och efter den första dagens matlidande så åt jag alla måltider på McDonalds resten av veckan. En Big Mac smakar i alla fall samma vart man än är och boller klarar i alla fall jag mig utan.

Lovade att lägga in lite bilder från renoveringen så här kommer de:

Här ska bakugnen stå och arbetsskivorna.


Andra rummet där frysrummet ska vara. Ganska rörigt just nu.


Nya fina bakugnen samt jässkåp


Nya markiser fick vi idag också.


Morgan jobbar som en vettvilling....


Såhär ser vår nya kallskänk ut. Blev hur bra som helst.

Stefan skrämde slag på mig idag när han ringde och störtgrinade. Han hade fått hatthyllan rätt i huvudet. Såg blodet spruta framför mig, men tydligen hade det gått bra. Hur han hade lyckats riva ner den vet jag inte men han var mer bekymrad över att det hade blivit märken i väggen än om huvudet.

Såhär ser det ut i hallen nu....

Eftersom Bittan fortfarande är lite handikappad så hade jag lovat att städa på kvällen. Angelina fick åka till mormor. När jag skurade på altanen så högg det helt plötsligt till i ländryggen. Vet inte riktigt vad som hände men det känns som det är en liten låsning....Ska bli intressant att se hur det är imorgon...och jag som ska jobba eftermiddag och allt...

Har ägnat kvällen åt att titta på Tyskland-Turkiet...eller ja...det lilla man fick se mellan alla avbrott. Jag missade nämligen både 1-0-målet och kvitteringen. Vid första målet låste sig nämligen teliamottagaren precis när turken fick värsta målchansen så jag visste inte ens om det blev mål och innan jag hade hunnit att krångla på den andra TV:n så stod det 1-1. Snopet. Matchen var i alla fall väldigt spännande och rolig att titta på. Jag och Stefan jublade när vår favorit Senturk (hahaha vilket passande namn) gjorde ytterligare ett mål sent i en match, men Tyskarna bet ihop och Lahms segermål var en riktig läckerbit. Lahm är vänsterback. Kan ni se Mikael Nilsson göra en sådan löpning och ett sådant läckert mål? Nä skulle inte tro det.....Det är därför Sverige aldrig kommer längre i mästerskapen....

Nu blev jag verkligen långrandig känner jag så nu ska jag avsluta bloggen för idag med att visa Stefans kompis Simon och hans makalöst häftiga cykel som han idag har färdigställt med sin far.

Häftig bike!

Kommentarer
Postat av: Susanne EJ

Kul med en bild på Simons häftiga cykel, tycker Maja och Susanne.

2008-06-26 @ 15:09:47
Postat av: Tessan

Ja den var riktigt cool tycker jag....

2008-06-26 @ 22:53:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback