Femtioårskalas som hette duga

Jisses vilken fest det blev! Fullt partaj till klockan fyra imorse när vi firade min kära mor. Skitroligt tror jag de flesta hade så även jag....
Däremot var det en väldigt hektisk dag eftersom jag och brorsan skulle stå för maten. Redan klockan sju var jag på plats på cafét för att börja göra tzatziki och cole slaw. Tog betydligt längre tid än vad jag trodde. Sedan visade det sig att jag hade öst i dubbelt så mycket salt som det skulle vara i tzatzikin så det var bara att fixa lite mer yoghurt att spä ut med. Den var fullt ätbar men med väldigt skjut i....

Sedan gick jag över på förrätten. Skulle egentligen göra snittar men tyckte att detta var lite lamt. Gjorde detta istället...

Denna förrätts-bakelse bestod av olika lager av Raskerbröd, underst: strimlad salt gurka som blev över från tzatzikin, sedan en blå (!) röra bestående av rödlök och kokta ägg (jag orkade inte hacka så jag körde dem i mixern och då blev det blått), överst blev det skagenröra och som garnering räkor och kräftstjärtar. 

Slutresultatet såg ut såhär:

Brorsan åkte till Götes och fick såna där plastgafflar som man får med till maten. Tack så hemskt mycket Göte! Det blev kanon!

Sen var det dags för att ge sig på potatisgratängerna samt sallad. Som tur var kom brorsan till undsättning för jag gör aldrig potatisgratäng annars. Det tog sin tid och jag skickade iväg honom på allehanda ärenden under tiden vi väntade.
När klockan blev fyra och vi fortfarande inte var klara så började jag bli nervös på allvar att vi skulle hinna.
Inte förrän fem var jag hemma och fick byta om och göra mig iordning.
Angelina var hos Glenn och låg och sov när jag kom för att hämta henne. Lite stressigt blev det innan jag fick på henne kläder och allt.

Några minuter för sent anlände vi till kalaset i hällande regn. Det blev lite fixande och trixande innan vi fick ut maten men till sist kunde vi sätta oss till bords i partytältet.

Mamma berättade att hon hade vält alla förrätter när hon skulle sätta ut dem på bordena och hon hade varit helt knäckt. Som tur var gick det att fixa till dem igen. Många undrade mycket över vad det där blåa var...haha

Glennsan hugger in...

Stefan följde också med på kalaset efter lite om och men...han hade varit på folkrace hela dagen så han var både hungrig och trött...

Till höger: Mammas kusin Carina och mammas faster Ragnhild. Till vänster: Ragnhilds man Ingvar och min morbror Tord

 Bittan och Mikaela-lika som bär...

Morgan ville också gå på kalas....

Marie och Andréa diskuterar nånting...

Såna här diskmaskiner passar ypperligt när man har fest....

Massor av blommor och paket ska man få när man fyller femti...

Ljuvliga rosor...

Mamma och Anna-Greta samspråkar...

Den evigt sjungande lanthandlaren Rickard kom tillsammans med Jerker för att underhålla oss och morsan fick greppa micken och ta ton...

Sen fick järngänget med Jorma som körledare ta ton och sjunga sin specialkomponerade "Raj raj-låt" för morsan...

Mormor och Lina

Gert greppade tvättbrädan och släppte den inte förrän kvällen var slut...

Lina blev helt plötsligt Robins tös....

...kan ju bero på att man får göra lite som man vill när man är med Robin...Slå flaskor i huvet på folk till exempel...

Mamma hade bakat för ett helt regemente så det var bara att vräka i sig...

Sen tyckte Rickard att det skulle rökas cigarr men morsan var inte så pigg på det...jag däremot smakade litegrann och det var gottigott...luktar dock inte lika kul...

Sen var det min tur att greppa micken och sjunga för mamma samt läsa min egenkomponerade dikt. Väldigt nervöst men jag tror att det blev uppskattat....

Glenn efter en sväng till "baren"

Marielle gick upp och sjöng hon också. Väldigt modigt gjort tycker jag eftersom hon knappt kände någon där...

Paketöppning....Vi gav morsan en helg i Götet på någon slags dansgala...Hoppas att hon får görkul....

Peter dök upp sent om sider efter att ha jobbat nere i hamnen på Allsköns musik. Här tar han en svängom med Glennsan....OBS! Vid detta laget hade alla barn somnat eller gått hem...det var då det riktiga partajet började på allvar....

Tessan är nöjd och glad och kanske lite smått lullig eftersom jag och Andréa bestämde oss för att tömma morsans Sheridan-flaska...Lyckades nästan...

Glenn börjar bli lite rund under fossingarna...

Sebban och Andréa sjunger "När vi två blir en"...

Jag och morsan sjunger "Ännu doftar kärlek" med STOOOR inlevelse...haha...vicken grym bild!

Jag bad Rickard att sjunga Ted Gärdestads "Himlen är oskyldigt blå" för han sjunger den så himla fint...Gert får agera notställ så att Rickard ser texten...

Peter ville också sjunga....

Undrar vad Sebban har fått syn på...?

Här har någon helt plötsligt ändrat inställningen på kameran och why not...lite svartvita bilder ä ju aldrig fel...Här är klockan tre och alla vid bakre bordet ä raj-raj...

Maggan och Ingemar tar en svängom....

Yeaahh!!!

Se där ja...förfallet har börjat och slipsen sitter på huvet....

Sebban hjälper till att sjunga lite Johnny Cash. "I`ve got stripes" fick Rickard sjunga två gånger innan vi blev nöjda...Sen blev det avslutning med en bunt irländska sånger för stämningens skull...

Glenn har passerat zenit och börjar se lite hängig ut...

....och här dalar han....

...som vissa andra redan gjort...men klockan var över fyra när partajet slutade så alla var ursäktade...

Peter somnade på soffan....

Några som hade raj-raj fortfarande var Anna-Greta och Ing-Britt...Ska tilläggas att A-G är 82 bast! Snacka om krutgumma!

Ska man summera kalaset så var det hur kul som helst och jag hade inte behövt att oroa mig över att maten skulle räcka...Vi kunde ha haft ett till kalas om det vore så...
'














Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback