Oscar-natt

Var faktiskt uppe och kollade Oscarsgalan inatt men inte förrän tjugo i fyra. Somnade i går kväll eftersom Angelina inte var så lätt att söva. Å andra sidan vaknade jag i tid för att få se de tyngsta priserna.
Eftersom jag inte har sett en enda av de nominerade filmerna så kan man ju inte avgöra om det blev rättvist eller ej.

Just nu är det väldigt många filmer som jag vill se: Benjamin Button, Revolutionary road, Changeling, The Wrestler...ja listan kan göras hur lång som helst.
Lite överraskande var det väl att Mickey Rourke inte fick pris för bästa manliga huvudroll utan det priset gick till Sean Penn. Annars tillföll priserna de väntade.
Annars brukar Oscarsutdelningen vara ett tillfälle som får mig att fälla en och annan tår. Jag blir alltid så känslosam vid tacktalen. När Kate Winslet höll sitt tacktal var tårarna nära kan jag säga, men i år blev det inget med gråtandet....
Tycker hela Heth Ledger-spektaklet var lite för mycket....som sagt...antagligen skulle han knappt ha blivit nominerad om han inte råkat ta livet av sig just i år....

Blir lite nyfiken på Slumdog Millionaire som kammade hem en otrolig mängd med Oscars. Får väl försöka se den också....

Här är några av mina favoritfilmer utan inbördes rangordning....
1. Borta med vinden- en klassiker som håller i en evighet. Inget kärlekspar kan mäta sig med Scarlett och Rhett Butler....
2. Walk the line- Johnny Cash och June Carter suveränt tolkade av Joaquin Phoenix och Reese Whiterspoon (puh vilka svårtsavade namn!). Underbar musik och fascinerande levnadshistoria.
3. Nyckeln till frihet- En film man kan se om och om igen
4. Dirty Dancing- lättviktig film som jag har sett uppskattningsvis 100 gånger och jag tröttnar aldrig på Baby och Johnny....
5. King Pin- den roligaste film jag vet. Älskar både Woody Harrelson och Randy Quiad som amish. Hysteriskt roligt mest hela tiden.
6. Hotell Rwanda- en gripande film om inbördeskriget med en alldeles lysande Don Cheadle i huvudrollen.
7. Schindler´s List- lysande Liam Neeson i huvudrollen och en grym Ralph Fiennes i biroll som nazist.
8. Titanic-båten sjunker varenda jäkla gång och Leo dör men jäklar vilken bra film! Grät floder på premiären!
9. Gladiator-historisk action och Rusell ÄR the GLADIATOR!
10. Den engelske patienten- ännu en romantisk snyftare med Ralph Fiennes som är såååå gudomlig i den här filmen!
11.Forrest Gump- Oemotståndlig film som för en att tänka till. Man blir både glad och ledsen av den. Tom Hanks bästa roll.
12. Dansar med vargar- har sett miljarders gånger och jag fullkomligt älskar den och Kevin Costner som lever indianliv och finner sig själv...

Nä nu får jag sluta annars kan jag hålla på hela natten....
Det var en bra Oscarsgala i vilket fall som helst. Hugh Jackman skötte sig bra men ingen kan ersätta Billy Crystal....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback