Helgen som gått...

Har haft lite dåligt med tid och ork även de här helgen för bloggande. Därför kommer här en liten sammanfattning med bilder...


I fredags kväll var vi på 3-årskalas hos den här tjejen: Emma. Syns på den här bilden hur tröttande det började bli med födelsedagskalas och massa gäster...



De här tjejerna går oftast väldigt bra ihop och denna kväll sysselsatte de sig en god stund med att åka runt runt på en elmotorcykel och en vanlig cykel....
Sedan blev det tårta och sång och kort därefter lade sig Emma i soffan och tvärslocknade.
När vi skulle åka hem lyckades jag med konstycket att backa rakt in i en sådan där blomkruka som står mitt i vägen för att folk ska sänka hastigheten. Har inte berättat det för M. än men hon kommer nog att skratta gptt när hon får höra det....


På lördagen tog vi oss en tur till Karlstad för att köpa födelsedagspresenter till Lina, Mikaela och Marielle. Här är Lina med sin nya Hello Kittymössa samt halsband som hon drog sönder på hemvägen...


Ett STORT paket blev det till Angelina. Vilken tur att jag har en så stor bil då...OBS! Ironi!....Vi skulle egentligen varit på IKEA också men det var bara att glömma....Får bli nästa gång....



Peter vet vad jag vill ha! Krokofant såklart!



När vi kom hem så var det mycket sprutt i benen på Lina. Började direkt att hoppa i soffan!


Kosa lite med Skrållan...



...och sedan med Stefan som nu är något piggare från förkylningen...



Eftersom regnet drog på så in i Norden på eftermiddagen och kvällen så förstod jag att det inte skulle bli någonogolftävling på söndag. Suck!



Stekte lite köttbullar till middag....


Sedan var det dags för kvällens höjdpunkt: Ungern- Sverige VM-kval....Här bilderna efter Olof Mellbergs 1-0 mål!



Sedan var det en nervpärs ända in i sista sekunden när detta inträffade...Zlatan tar sig förbi målisen, bollen träffar Zlatan i magen....


...och den rullar in i MÅÅÅL. Tid: 93.07....EXTAS! Först vågade jag inte jubla för jag visste inte om domaren hade blåst men när jag fattade att det verkligen VAR mål så hoppade jag runt som en tok och skrek rakt ut! Lina trodde nog jag var totalt tokig. Stefan har vant sig under alla år...



Många (och högljudda) fans hade tagit sig ned till Budapest. Var väldigt svårt att höra vad Mellberg och Zlatan sa i segerintervjun som gjordes precis framför den svenska klacken...



Rolig bild på kvällens kung!



I en annan verklighet....

Den här bilden är tagen idag på Tingevi där cirka 500 ungar från norska och svenska lag har spelat Gränscupen hela helgen. Efter regnet igår så var inte planerna de allra bästa men tjejerna och killarna brydde sig föga att de hade lera upp till knäna.
Tycker att det är kanonkul att Gränscupen snabbt har blivit så stor och det verkar som det verkligen har varit ett lyckat arrangemang. Måste ha tagit åtskilliga timmar att planera och förbereda allt för att inte tala om alla föräldrar som har ställt upp. Ifjol när cupen arrangerades för första gången spelade man bara en dag men i år blev det två dagar. Spelarna har bott på hotellet och i gymnastiksalar bland annat. Igår kväll var det bowling samt disco på hotellet för alla deltagarna. Jag kommer ju själv ihåg sedan jag var liten hur kul man hade på de där cuperna så det är värt mycket att någon orkar lägga ned tid och kraft på sådana här cuper för det hade vi aldrig i Årjäng på min tid. Då var det Arvika man fick åka till.

En annan aspekt som inte är lika kul är alla hänsynslösa, halvgalna ledare och föräldrar som pressar sina barn, skriker åt domare ( i tolvårsåldern) och beter sig allmänt osportsligt. Lotta berättade för mig att de till och med fick avbryta en match idag för att en ledare betedde sig så illa. Helt otroligt! En annan ledare fick en domare att gråta igår...
Jag gick en domarsnabbkurs när jag spelade för Töcksfors för man fick döma småkillar och småtjejer i matcher istället för att typ sälja Bingolotter och liknande. Lät kul tyckte jag och nappade direkt. Jag gjorde bara två matcher sedan vägrade jag att döma mer. Det var föräldrar på sidan som skrek på mig konstant hela matchen. "Blås nu då domaren" "Du ser väl att det är frispark". "Jävlar så kass". Då var jag ändå över tjugo år gammal.
Dessa rötägg till ledare och föräldrar ska lära sina barn Fair Play. Det förstår ni väl att det inte lyckas så himla bra eller hur? De lär sig istället att det är tillåtet att gnälla på domare, skrika svärord på planen, se ned på spelare som är sämre (kanske till och med inom egna laget) samt en sak till: tro att fotboll är allt annat än lek, vilket det bör vara i den åldern...en rolig hobby...en social verksamhet...inget annat...

Jag tror tyvärr att det här problemet har blivit värre med åren också. Visst kommer jag ihåg liknande incidenter från min barndom när jag spelade men det var inte så ofta. Det känns litegrann som om vissa föräldrar som engagerar sig i sitt/sina barns idrottsintresse kanske engagerar sig FÖR mycket och på fel sätt. De använder barnen som några slags status-symboler.
Personligen så ville jag knappt att mina föräldrar skulle komma och titta. Jag brydde mig inte så mycket om det i alla fall för när jag var på planen varken såg jag eller hörde jag någonting som hände utanför den. Mamma var aldrig intresserad och jag klandrade henne inte heller. Pappa kom på hemmamatcherna. Han skrek en del men bara positiva saker. De var sådär lagomt intresserade och lade sig inte i för mycket. Skjutsade mig och ställde upp när det behövdes men jag behövde aldrig skämmas för dem en enda gång under alla år som jag spelade. För det är klart att ungarna skäms när ens mamma eller pappa beter sig som värsta sortens huliganer....Sådant beteende ska stävjas på direkten ifrån klubbarna. Skicka bort dem ifrån planen, stäng av dem från klubbarna, bort med dem tills de har lärt sig allmänt hyfs och innebörden av Fair Play...

I övrigt har jag inte fått så mycket vettigt uträttat idag. Har börjat jobba lite med hemsidan och nu har jag det underbara jobbet framför mig att trycka affischer, medlemskort, göra utskick och allt annat som ska vara klart inom kort inför den nya terminen. Skulle inte tro att nästkommande vecka blir värst mycket lugnare tyvärr...
Peter har i alla fall kollat så att datorn funkar som den ska för annars går jag bananas om den krånglar när jag har så mycket att göra....

Nu ska jag kosa ned mig i sängen och läsa om fotbollen....

Natti natt


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback