Dyrt med riktig mat...

Hade tänkt att göra ett inlägg om detta förra veckan men det har liksom inte hunnits med. Anledningen var att en bekant till mig skrev på Facebook om att de hade haft en kostrådgivare på hennes dotters dagis som hade talat om fetma bland barn och att diskussioner fanns om att börja servera lättmjölk och andra lightprodukter på dagis. Hon blev så upprörd över detta så hon tänkte starta ett upprop emot detta om jag förstod det rätt. Då slog det mig att jag faktiskt inte har en aning om vad de serverar på Linas dagis men jag hoppas att det inte är på det här viset i alla fall...Tror absolut inte det är rätt ände att starta i om man vill komma åt barnfetma. Det är inte i fet mjölk och riktigt smör som farorna sitter snarare i läsk, godis, glass och "fuskmat" som är fattigt på energi och fullproppade med konstiga E-ämnen. Sen bör ju barn (som vuxna) röra på sig också...

Problemet är att mat som är processad till döddagar är betydligt billigare än "riktig" mat. Det märker ju jag väldigt väl eftersom jag sedan jag började med LCHF i princip inte äter någon färdigmat (innehåller nästan alltid för många kolhydrater eftersom det alltid tillsätts socker i allting). Gjorde till exempel köttbullar igår och det hade varit betydligt billigare (och lättvindigare) att bara köpa ett ett-kilospaket Mamma Scans för typ 40 kronor. Men å andra sidan så är ju kötthalten inte så värst stor i "köpeköttbullar". De är mest utfyllda med E-medel och bröd.
En torskfilé, kycklingfilé, fläskfilé är lika med svindyrt. Pan pizza och allehanda färdigrätter är däremot relativt billiga. Grönsaker och frukt kan ibland vara chockerande dyrt. Priset på ett knippe färsk sparris var för ett tag sedan 40 kronor. Helt otroligt! Näe äta bra och nyttig mat är inget som gynnar plånboken direkt och när det är på det viset så blir det ju även faktiskt en klassfråga. Alla har inte råd helt enkelt att köpa bra mat. Det är verkligen skit att det ska vara så...

Nu ska jag inte säga att jag alltid lever som jag lär för ibland tar man till snabbmat när tiden inte räcker till. Dessutom så är jag ju en storförbrukare av Cola zero som innehåller ett sötningsmedel som ingen riktigt vet vad den gör för skada på kroppen. Känner att jag snart måste ta tag i den biten. Tror att jag ska börja efter nyår med att dra in på all dricka under veckorna åtminstone. Det går ju om man bestämmer sig bara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback