Nu får det vara bra!

Förstod igår kväll att det skulle krävas att jag skulle vara tvungen att gå upp tidigt idag för att hinna med eftersom snön bara vräkte ned och det hade jag naturligtvis rätt i...


Min bil vid sextiden imorse...plus en frösen katt som tydligen hade smitit ut i går kväll...Det var bara att ta fram stora skyffeln och börja gräva fram den...Det var i alla fall inte kallt tröstade jag mig med när jag yrvaket stod där i snöstormen och skyfflade...


´Tack vare medgörliga barn kom vi iväg mot Vännacka redan vid 7.10. Det var hyfsat plogat men man kunde köra max 60 eftersom det var vallar lite här och där plus att det var såphalt!
Framme vid skolan däremot var det bilar, bussar och ungar i en enda röra eftersom de just höll på med plogningen när vi anlände 7.50. Kanske en aningens sent att börja ploga tio minuter innan skolan börjar när det är en hel del trafik som ska passera i form av skolskjutsar och annan trafik...?

Hörde på radion att de hade ställt in skolskjutsarna till bygdeskolorna i Säffle och undrade i mitt stilla sinne varför de inte hade gjort det i Årjäng också. Kan inte tänka mig att det var så himla kul och framför allt inte säkert att forsla runt en massa skolungar på vägarna i Årjängs Kommun heller som det såg ut idag...

Var tack och lov framme i Årjäng igen vid 8.10 utan några större incidenter. EN TIMME tog med andra ord den resan! Dubbla tiden!
Förstod att det inte skulle bli någon folkstorm på Café Broms direkt och blev faktiskt förvånad när det ändå kom några själar på morgonen....men efter tio blev det dött som i graven och jag höll på att förgås av leda! Städade lite varstans där det behövdes men det börjar bli ont om sådana ställen nu...När klockan var tre så fick jag nog och gick hem. Då var det inte en enda kund inne....


När jag kom hem var det bara att plocka fram skyffeln igen. De hade ju som tur var plogat under dagen och då får man som vanligt en fin "liten" vall in mot garageuppfarten att ta bort innan man kan parkera. Snöhögen i mitten av gatan börjar nu att få samma höjd som vintern 2005-2006. Då gick den sista snön bort framåt slutet av april...Väldigt inspirerande...Det är svårt att veta vart man ska göra av av all snö. Fick kasta in en hel del i J:s och F:s trädgård så de kommer att ha en fin liten hög där...hihi...

Stefan hade med sig historieprovet från förra veckan med sig hem och resultatet var jättebra! 33 poäng av 40. Han hade bara missat på två frågor och hade kors i taket skrivit väldigt utförliga svar på de andra uppgifterna. Stolt!

Blev görslö efter middagen och nickade till framför TV:n en stund innan det var dags att köra Stefan till slalombacken.


Lina somnade naturligtvis i bilen men jag lyckades väcka henne den här gången...

Har kollat OS-programmet för första gången idag och den här gången kommer det ju att bli helt perfekt! Det mesta börjar vid sextiden på kvällen och håller på hela natten. Kommer att bli många mil på crosstrainern framöver men kanske inte så mycket sömn...Kommer ihåg Nagano-OS 98 när allt gick nattetid. Jag var som en zombie i skolan  undertvå veckor för jag kollade ju på nästan allt (ja inte bob och sånt då kanske..) och sov i snitt max tre timmar per natt....

Kollade in de två första avsnitten av Mästarnas Mästare igår på SVT Play och tyckte att programmet var kanon! Passar verkligen en sportnörd som mig. Patrik Sjöberg lyfter ju programmet kan man säga men har är precis lika dryg och fjantig som jag alltid har tyckt...Som en stor jäkla barnunge...
Stefan Holm har man ju ganska bra koll på och han verkar ganska extrem i allt han gör...
Tomas Brolin är jag väldigt imponerad av. Särskilt när de skulle springa i den där uppförsbacken gång på gång i andra avsnittet. Med den kroppshyddan trodde jag inte att han skulle orka många meter men fysiken har han tydligen kvar ändå...
Synd att Åsa Sandell var skadad och åkte ut så tidigt för hon kunde nog ha gått långt misstänker jag...Tycker att hon är en oerhört tuff brud som vågar gå sina egna vägar...
Nu ska jag kolla avsnitt tre innan jag lägger mig igen (somnade när jag nattade Lina så jag har sovit nästan två timmar redan...). Lotta säger att det bara blir bättre och bättre...låter lovande.

Skickade SMS till C. som ligger med söndertrasat knä nere i Alperna nånstans. Tydligen så har en del senor gått av men hon var vid gott mod och fick bra vård berättade hon. Misstänker att de är ganska så haja på sånt där där nere...

Till sist... Visst är det härligt med snö men den är betydligt bättre när den ligger ner än när den kommer ned.....Det är också ett jäkla slit!


Kommentarer
Postat av: Katarina

Hej Therese!



Såg att du fått problem med benhinnorna. Jag springer mycket och vet precis hur det känns när man tvingas göra ett ofrivilligt uppehåll. Man blir minst sagt deppig när kroppen strular. Men jag tänkte dela med mig av lite tips som jag hoppas hjälper.

Nr 1 - Är såklart vila från belastning (det man inte vill höra men om man slarvar så kommer inflammationen att återkomma). Du kan dock cykla och simma för att bibehålla flåset.

Nr 2 - Växla mellan kallt och varmt. Fyll dubbla plastpåsar med kallvatten alt. ispåse inrullad i handduk. Växla mellan att ha denna kyla på smalbenen och en varmvattenflaska/vetepåse. 45 sek - 1 minut mellan varven. Håll på så en stund. Detta är för att blodcirkulationen skall komma igång. Jag tycker även linement (Linnex-stift som sjukgymnaster och naprapater brukar sälja) är skönt att ha på för att blodflödet i benet skall öka och rensa bort slagg-produkter.

Nr 3 - Var noga med skorna...köp inga billiga eller snygga skor. Köp bra som funkar för dina fötter. Har du pronation eller supination så skall du ha skor med uppbyggnad för detta eller formgjutna sulor. Lägg hellre pengar på detta än träningskläder :)



Hoppas att du får bukt med benhinnorna. Det räcker med att vi har snökaos...mer bekymmer behöver man inte just nu.



Lycka till! /Katarina

2010-02-04 @ 07:22:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback