Golfresa till Strömstad

Tidigt på lördag morgon drog jag, Bittan, Caisa och Charlotte iväg mot kusten för att spela lite golf på Strömstads GK. Vi hade sannerligen valt en helt perfekt dag med strålande solsken så humöret var på topp.

Innan rundan så tog vi en fika och här retar Bittan mig med sin goda Daimkaka som jag helt hade missat....

Första tee på Strömstads GK ligger precis vid klubbhuset så att ingen ska missa när man slår ut. Minst sagt nervörst... Jag trodde att min boll skulle gå ut i skogen till höger men jag klarade mig precis...puuhh...


Caisa och Charlotte laddar för att slå ut. Stackars Charlotte hade ont i sitt knä (som hon trasade sönder i skidbacken i vintras) men det fanns ingen golfbil ledig så därför fick hon knalla runt banan med ett helt strakt ben....Hon är inte så lite tuff den tjejen!


En liten översiktbild av banan. Upptäckte väldigt snabbt att den här banan var ganska så svår. Jag hade otroliga problem med närspelet och de snabba greenerna...


Här var det fint tyckte jag med den lilla dammen och allt. När jag sedan skulle slå åt motsatt håll så var det inte lika kul för då försvann min boll spårlöst. Antingen gick den i vattnet utan att vi såg det eller också slog de vi mötte på fel boll. Man får skylla sig själv om man inte kan hålla sig på rätt fairway...


Det var här som det roliga tog slut och vi började spela som krattor allihopa. Det var här den förbaskade banvärden kom och undrade om det var vi som stoppade upp spelet efterom "de som kom bakom skyllde på oss".
 Fast att vi visste att det inte var sant och fast att vi visste att vi också fick vänta vid varenda jäkla hål så kände vi oss stressade efter den incidenten och det är aldrig kul...Blä för den banvärden! Det var fruktansvärt onödigt!


När man spelar golf uppkommer det ofta en hel del dråpliga situationer och speciellt när man har tappat koncentrationen och spelar mindre bra. Det sista varvet hände det en del grejer som gjorde att man inte visste om man skulle skratta eller gråta (men vi skrattade naturligtvis). Här är det Charlotte som har hamnat minst sagt nära en bergvägg men det gick vägen ändå på något vis...


På 17:e hålet så sköt jag ut i skogen hela två gånger så då struntade jag i allt och fotade Bittan istället...Vid det laget var det bara jäkligt varmt (trettio grader) och både armar och ben kändes som spaghetti...


Nittonde hålet. Klubbrestaurangen där vi konstaterade att Caisa vann med Charlotte som god tvåa. Jag var övertygad att jag hade hamnat på jumboplatsen men det visade sig att jag slog Bittan med en ynka poäng...hihi...nåja vi spelade lika kasst båda två så det var inget att skryta med direkt, men kul hade vi i alla fall och det är huvudsaken...Den där iskalla ölen smakade by the way himmelskt...


...liksom den här räkmackan med hemmagjord majonäs.....Mumma smakade det! Tummen upp för den!


Såhär najsigt var det i omklädningsrummet...


Efter en efterlängtad dusch och lite tillsnofsande av oss själva så åkte vi in till Strömstad. Jag kände mig jäkligt snurr i skallen och började må rejält illa men efter att ha intagit lite vatten och en Ipren så var livet på topp igen...


...och vi kunde sitta i solen i Morgans segelbåt och dricka havskylt vin och kosa oss och fnittra...


Bittan poserar på båtens tak (kommer faktiskt inte riktigt ihåg varför hon klättrade upp där). Morgans kommentar när vi pratade med honom var: "Tänk på att taket inte är så starkt". Inte så snällt sagt kanske...


Charlotte kyler sitt svullna knä med havskyld öl...senare på kvällen kunde hon gå hur bra som helst, till och med i klackar...hur kan det komma sig tro...??? Hehe...


Hamnen i Strömstad...Vackert!


Här är min nya båt...


...nä naturligtvis inte men jag kanske skulle ha råd med den där jollen där bak...En del har verkligen för mycket pengar...


Vi skulle gå till Cod tänkte vi och smaka på den underbart goda fiskgratängen som Bittan pratar så mycket om men där var det tyvärr knökefullt...Vi gick vidare till Rökeriet istället och där satt jag och tog den här bilden...


...och beställde in en pocherad sejfilé med en kall potatissallad och en röra gjord på rödbetor och västerbottenost och något mer gott som jag inte kommer ihåg. Det smakade ljuvligt i alla fall förutom den sista biten av fisken där jag tror någon hade tappat saltkaret...


Sen spatserade vi vidare till Pråmen där det till min stora förtjusning blev en Kaffe Karlsson till efterrätt. Faktiskt en aningens godare än Irish Coffee eftersom det är Baileys i den istället för whiskey.


Min kamera tar som bekant inte så bra bilder i mörker men här är det i alla fall Charlotte som viftar i händerna och är glad. Vi skulle egentligen dra vidare till Skagerack men vi pratade och tiden drog iväg och plötsligt var klockan över två så det blev liksom inget med det...


De ordningsamma (Caisa och Bittan) gick och lade sig men jag och Charlotte stannade uppe en stund till och...


...njöt av den varma sommarnatten, tjattrade lite till och drack upp det sista av vinet...


På morgonen blev det frukost på Backlunds konditori och där åt jag och Bittan varsin toscakaka som var väääldigt god....


Väldigt mysigt café var det med härliga fönstergluggar som var fint utsmyckade...


Sen åkte vi vidare mot Nordby och Bittan var laddad till tänderna medans jag mest var trött. Här var det tre kilometers kö till shoppingscentret. Helt sjukt faktiskt! Det var grymt mycket folk där och jag var så trött att jag inte orkade engagera mig värst mycket i shopping. Var nära att köpa en Odd Mollytunika men tyckte att jag såg gravid ut i den så jag sket i det. Det enda jag fick med mig hem var en sminkdocka till Lina och en födelsedagspresent till Nea. Inte ens mat fick jag för när vi skulle äta och min lasagne stod framför mig på bordet så small den till: BAKFYLLAN och det slutgiltiga beviset på att jag är för gammal för att sitta i en båt och dricka vin tills halv fyra på morgonen...Lasagnen blev därför orörd och jag somnade i bilen innan vi hann ut från parkeringen...


Hemma igen och Jonna och Lina sminkar dockan till oigenkännlighet...

Eftersom Caisa vann golfen så får hon äran att bestämma var nästa tur går för det här måste vi verkligen göra om...





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback