Efter valet...

Är väldigt sent ute men jag hinner inte att analysera allt på direkten just nu.

Det blev en väldigt dramatisk söndagskväll kan vi nog alla hålla med om. Blev jublande glad när de första prognoserna kom men när det visade sig att Alliansen inte skulle få majoritet så förtog det glädjen en hel del. Speciellt eftersom det var SD som stoppade det hela. Trodde nog aldrig för mitt liv att de skulle få så många röster. Helt otroligt korkat!
Folkstorm och kaos har rått sedan dess och vi får väl innerligt hoppas att när onsdagsrösterna är räknade att Alliansen har fått sin majoritet. Det vore ju det allra smidigaste. Personligen är jag inte så förtjust i ett eventuellt samarbete med MP men har de inget annat val så är det väl det bästa. MP är så sugna på att regera så det kommer inte vara något problem tror jag oavsett vad Maria Wetterstrand och Peter Eriksson säger för tillfället. Just nu pysslar de bara med ett slags spel för att inte visa sig illojala mot den rödgröna alliansen.

Eftersom detta är ett väldigt känsligt ämne just nu så vill jag först, innan jag fortsätter att skriva, poängtera att jag ABSOLUT INTE är för Sverigedemokraterna på något vis. Så nu var detta avklarat.

När det gäller SD så är jag av den uppfattningen att samtliga övriga partier har spelat dem i händerna. De skulle naturligtvis ha tagit debatten öppet med dem för då är jag ganska säker på att SD aldrig hade fått så många röster. Folk hade fått ett bättre hum om vad det är de vill och vad de står för. Nu tror jag bara att de har fått höra den "fina" versionen om att de bara vill att man ska ta emot invandrare om man har råd till detta, inte versionen där de helst vill kasta ut varenda muslim med huvudet före. Jag tror med andra ord att fler som nu har röstat på SD hade sett igenom den putsade fasaden om våra partiledare bara att vågat att ta debatten. Ett problem är förstås att Jimmie Åkesson verkar vara ordentligt slipad men det finns ju förstås andra medlemmar som säkert yppar "sanningen".

Samtidigt så får man titta på anledningen till varför SD ens finns till. Samtliga partier borde nog rannsaka sig själva när det gäller invandringspolitiken och integrationen men knappt ett ord hörde jag om detta (Björklund snuddade vid det) när partiledarna satt runt bordet i söndags. Det bara ojades om hur förskräckligt det var och att de ALDRIG skulle samarbeta och så vidare...
När Lars Ohly inte kunde sitta i samma sminkrum som Jimmie Åkesson, då trodde jag knappt mina ögon. Det är ju ändå vuxna människor vi pratar om här och det är inte konstigt att folk har politikerförakt när man ser detta och kan konstatera att vissa inte har lämnat dagisstadiet ännu. När jag konstaterade detta på min Facebooksida så fick jag genast mothugg av flera som tyckte att Ohly gjorde helt rätt. Men hallå!!! Tänk om alla gjorde så så fort det var någon som inte hade samma åsikter eller som man inte gillar av någon anledning....Jag kan säga att om jag skulle utöva sådana fasoner i mitt yrke så är det en hel hög med människor som inte skulle få någon betjäning över huvudtaget...Men jag är faktiskt vuxen och kan behärska mig ganska bra (för det mesta i alla fall) och jag gör det jag ska trots att jag inte gillar alla människor...
 Det är ändå 5,7 procent av Sveriges röstberättigade som har röstat på Åkesson och istället för att spotta på honom så kanske man ska ta en titt på vad man själv har åstadkommit. Just Ohly (som skriker ut kommunistfraser i var och varannan mening) kanske inte ska vara så fin i kanten själv. Stalin tog livet av minst lika många som Hitler så det är hugget som stucket när det handlar om bakgrundshistoria tycker jag. Tror inte ens att vänsterpartiet ens klarar att komma in i riksdagen nästa val...

Näe. Ta debatten i offentligheten säger jag. Gör inte SD och Jimmie Åkesson till martyrer. Det är precis det de vill. När jag satt där och tittade i söndags så funderade jag litegrann över om det trots allt inte är en demokrati vi lever i. Nu har över fem procent valt att heja på SD men när deras åsikt inte gillas av de övriga partierna så ska de ändå inte få vara med....Känns väldigt knepigt...

Nu är det upp till Alliansen att se till att SD inte behöver få några röster om fyra år för hur det än är så hör inte ett sådant parti hemma i riksdagen år 2010...

När det gäller kommunvalet så tappade Centern som väntat en hel del och sossarna är nu största parti. Tack och lov fick dock inte de rödgröna majoritet....Nu hoppas jag att man kan lämna allt torgtjafs bakom sig och komma på en jävligt bra lösning på problemet när jag nu har gett ert mitt förtroende...haha...

Nu får det vara sluttjatat om poltik för ett tag framöver. "Man blir bara förbannad", som Peter säger...Behöver min energi till annat...

Kommentarer
Postat av: Me

Du skriver helt underbart och har så sunda värderingar... och jag håller helt och hållet med dej :-)

2010-09-22 @ 08:06:30
Postat av: Linda

Jag har inte ORKAT göra ett inlägg om detta pga ev påhopp. ORKAR inte det just nu. Hade jag gjort ett inlägg skulle det sett ut exakt på detta vis. Håller med dig till 100%.



Såg för övrigt både ditt och Anettes inlägg och vilka kommentarer säger jag bara. Ibland funderar jag över det där med demokrati...???

2010-09-23 @ 19:41:30
URL: http://jolinsinredning.blogspot.com
Postat av: Tessan

Tack så hemskt mycket för stödet. Trodde nog att jag skulle få en mass arga kommentarer men de har än så länge uteblivit...Jag fick tänka mig noga för innan jag skrev det där inlägget och jag läste igenom det ungefär fem gånger innan jag publicerade det för det är en sådan himla känslig fråga. Jag är verkligen INTE för SD men jag tycker att det måste finnas någon rim och reson i systemet...

2010-09-23 @ 23:37:37
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback