LCHF-pizza



Så har jag då äntligen fått tummen ur och provat denna pizza som så många säger är supergod. Jag tyckte den var helt ok men jag har lite svårt för konsistensen på bottnen som kändes lite seg, men kanske gräddade jag den för kort tid? Vet faktiskt inte men det var absolut inte äckligt även om jag föredrar den mera omelettinsirerade bottnen som jag har gjort förut...

Receptet är hämtat från:www.viktedgangsomfunkar.blogg.se 

2 Ägg
2 dl Pofiber (gluten hyllan)
2 dl vatten
2 msk Fiberhusk (gluten hyllan)
1 tsk oregano
1 tsk Bakpulver
1 msk rapsolja och 1 msk smält smör
sen hade jag i lite chilipulver och vitlökssalt

Gör så här:
Knäck äggen i en bunke
Häll i pofiber och  vatten samt  fiberhusk, salt, bakpulver, oljan, smöret och kryddorna och rör runt ordentligt , degen ska kännas ungefär som en mördeg, är den för torr så tillsätt lite mer vätska.
Låt det stå och svälla 15 minuter.
Undertiden kan du förbereda fyllningen:

Och lägga ugnen på 150 grader om du har varmluftsugn annars 175 grader!

Fyllning:

Tomatsås, tomatpuré eller som jag brukar ta santa marias tacosalsa medium stark :)
3-4 dl riven ost
1/2 burk tonfisk i olja
4-5 skivor skinka
3-4 skivor grön jalapeno (om man gillar starkare pizza)
1 liten rödlök


Tips! när du "klämmer" ut degen gör det då på ett lite oljat bakplåtspapper, ha sedan ett annat inoljat papper klart på en plåt och "vänd" över degen på det nya pappret så får du en proffsigt snygg pizza :) (symmetri-nörden)

Grädda sedan bottnet i ugnen ca. 10 min. ta sedan ut plåten och låt svalna ett par minuter
När grunden har svalnat kan du lägga på fyllning
När du har smackat på allt mums så ska pizzan in i ugnen igen, höj då graderna lite eftersom den bara ska få lite färg, ca. 10 min.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback