Tacopaj

Från Arla-sidan...

Ingredienser

6 port

150 g Arla® smör
3 dl vetemjöl
1 tsk paprikapulver
2 msk vatten

Fyllning:
500 g nötfärs
1 msk Arla® smör
1 påse tacokrydda
1 dl vatten
2 dl Arla Köket® lätt crème fraiche paprika chili
2 dl Arla Köket® lätt crème fraiche
250 g körsbärstomater
1 dl yellow chili eller green jalapeño (OBS! Blir jäkligt starkt om man använder såhär mycket!!!)
150 g Arla Köket® riven ost texmex
1 tsk paprikapulver

Till servering:
3 dl Arla Ko® gräddfil
tacochips

Gör så här

Sätt ugnen på 225°. Hacka ihop smör, mjöl och paprikapulver till en grynig massa, för hand eller i matberedare. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en smidig deg. Tryck ut degen i en pajform eller ugnsfast form, ca 30 cm i diameter. Gör några hål i degen med en gaffel. Ställ formen i kylen ca 30 min. Förgrädda pajskalet i mitten av ugnen ca 12 min.

Bryn köttfärsen i smör. Tillsätt tacokrydda och vatten, låt koka ca 5 min. Blanda lätt crème fraiche paprika&chili med lätt crème fraiche i en skål. Halvera tomaterna och låt bitarna med chili rinna av.
Fyll pajskalet med färs och bred på crème fraiche blandningen. Täck med tomathalvor och chili, strö över ost och pudra till sist över paprikapulver.

Grädda pajen i mitten av ugnen ca 25 min, tills osten fått fin färg.
Servera med gräddfil och tacochips.

Vill du ha en lite mildare kryddning kan du minska mängden Arla Köket lätt crème fraiche paprika chili med 1 dl och öka motsvarande mängd Arla Köket lätt crème fraiche.


Kommentarer
Postat av: Åsa-Maria

Min syrra gör en jättegod tacopaj som verkligen är lchf (fast det visste inte hon!), vi var hos henne i Norge i somras, då bjöd hon på den. Receptet finns på min blogg, bara att söka på tacopaj i min lilla sökruta så kommer den upp, den är supergod!!=)



Jag tycker också det är skitkul med våran lilla grupp på fb, jag har blivit väldigt peppad av att få kontakt med så många goa människor!



Kram på dig!

2011-01-09 @ 11:27:55
URL: http://www.mittlchf.bloggplatsen.se
Postat av: Tessan

Tack det ska jag kolla in. Min sambo vägrar lchf så ibland gör jag såhär för att slippa laga två omgångar

2011-01-09 @ 20:57:51
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback