Bacongratäng


Grundrecept ifrån Patrik Nordenlinds LCHF-blogg men ändrat litegrann av mig....

Cirka 4 portioner
Ingredienser:
500 g köttfärs
2 paket bacon
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
Färska champinjoner
3 msk chilisås
1 tsk sambal oelek
½ zucchini
Svartpeppar
Salt
4 dl riven ost
Några körsbärstomater

Äggstanning:
2 dl grädde
1 dl mjölk
3 ägg
Peppar

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 225 grader
2. Hacka löken och vitlöken och fräs litegrann i stekpanna.
3. Strimla baconen och stek med löken tills den har fått lite färg
3. Tillsätt köttfärsen till de övriga ingredienserna
4. När köttfärsen är genomstekt tillsätt chilisås, sambal, salt och peppar och stek sedan på medeltemperatur i cirka tio minuter
5. Under tiden som köttfärsen blir klar så smörjer du in en ungsfast form med smör. Sen sköljer du och skivar champinjonerna och lägger dem så att de täcker hela bottnen av formen.
6. Häll sedan köttfärs/baconröran över champinjonerna
7. Toppa med zucchini som är skivad i tunna skivor och körsbärstomater som är delade i två halvor.
8. Strö över osten
9. Vispa ihop äggstanningen och häll över alltihop. Tänk på att fördela äggstanningen jämnt över hela formen.
10. Ställ in i ugnen i cirka 20-25 minuter

Det här var en helt okej maträtt men jag tyckte att det var en aningens smaklöst trots att jag tillsatte både sambal, vitlök och mer grädde (vilket inte stod med i originalreceptet). Kunde nog ha haft i en skvätt kalvfond tror jag för att få lite mer smak på det, men gott var det utan tvekan och mycket blev det vilket innebär lunchlåda för mig imorgon:))


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback