Väga eller inte?

Det är den stora frågan när man viktminskar. En del väger sig en gång i veckan, några flera gånger om dagen och vissa har inte ens en våg. Väldigt olika med andra ord. Jag tillhör kategorin som väger mig varje dag och det kommer jag att fortsätta med. Jag slutade i princip att väga mig under några år och det var de här senaste fyra åren och inte ledde det till något bra. Nu säger jag inte att jag blev tjock för att jag slutade väga mig utan att jag slutade väga mig för att jag blev tjock. Jag ville inte se de där siffrorna. Orkade inte riktigt ta tag i problemet och greppa vad som höll på att hända.

Jag har "officiella" vägdagar på tisdagar (för att jag är ledig då). Den vikten jag får då räknas. Men med tanke på att vikten är ganska så nyckfull så kan man kanske väga ett kilo plus på onsdagen eller ibland tvärtom ett kilo minus. Därför tycker jag det är bra att väga sig varje dag för då ser man mera ett mönster i det hela. Det är ju inte kul att få plus på vågen den officiella vägdagen och sen gå en hel vecka och haka upp sig på det och grubbla över vad man har gjort för fel när det kanske bara var en endagsgrej att man vägde just så...Tror att det blir lättare att tappa motivationen då. Jag får inte panik om vågen pekar uppåt någon dag men däremot kanske jag tänker extra på vad jag stoppar i mig. Man får inte bli manisk med vägandet. De senaste veckorna har jag faktiskt dragit ned lite på vägandet och väger mig nu mestadels varannan dag. Det räcker gott. Jag har förresten sett ett mönster som går igen nästan varje vecka. Vägdag på tisdag, oftast har jag ju hamnat på minus. Sen framåt fredag-lördag så har jag gått upp igen och jag tänker "herregud hur ska jag komma ned på minus innan tisdag". Söndagar så har det börjat gå åt rätt håll igen och på tisdag så pekar oftast vågen på minus igen...

Idag stod förresten vågen på 66,7 kg. Minus 0,3 kg sen i förrgår.


Kommentarer
Postat av: caena

tänker precis som du.

väger mig också varje dag..

och har under många år innan jag tog tag i min vikt låtit bli att stå på vågen.

vägde mig endast hos barnmorska och hon fick inte berätta vikten för mig..



men det e skönt att inte ha en måndag eller fredag att väga sig på. Torsdag har blivit min dag som gäller för rapportering av olika skäl =)

2011-03-10 @ 10:30:58
URL: http://www.10kvadrat.blogspot.com
Postat av: mamma

hej vanne. Jag ska inte vaga mig pa lange nar jag kommer hem..... jo da det vet du at jag gor i alla fall. jag langtar faktiskt efter att fa borja med min lchf diet igen. Nu har jag verkligen kostaterat vad mycket battre man mar Kram alla fran Mamma och Gert

2011-03-11 @ 06:08:09
Postat av: Tessan

Det är bra det mamsen....Bara på`t igen när du kommer hem igen...

2011-03-12 @ 07:30:52
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback