Onödig men skön tur till Arvika

Ja idag skulle vi på återbesök på medicin i Arvika med Lina för att utvärdera hur medicineringen hade fungerat. Det blev lite småbråttom imorse eftersom jag hade kalkylerat lite fel med hur lång tid det egentligen tar att få iordning två ungar och sig själv, käka frukost med mera men vi var på plats tio minuter i tio ändå... 

Mötet blev väldigt kort när jag berättade att medicinerna inte hade funkat ett skvatt. Sköterskan sa att remiss redan hade skickats till öron/näsa/hals och att hon tyckte att jag skulle ligga på för att komma in snabbare där. Hade det varit något astmastiskt inblandat så skulle medicinerna ha hjälpt för längesedan. Det där hade vi ju med andra ord kunnat ta på telefon om jag bara hade bemödat mig med att ringa...jaja...nu blir det till att ringa och tjata på de där andra istället...suck!


Efteråt tog vi en promenad in till torget och fikade på Nordells uteservering. Lina provade deras hemmagjorda italienska glass (som var supergod, jag smakade en sked oxå) och jag smaskade i mig ett par praliner. Är det fikatajm så är det:))


Sen tog vi en promenad genom Stadsparken på tillbakavägen. Jag har alltid varit så anti-Arvika men jag måste erkänna att jag har ändrat mig. Det är en väldigt mysig stad...


Lina provar den urhuggna "stubbesoffan". Den var hon riktigt impad av.


Vatten är alltid fascinerande....


Lina hittade en andkompis som hon kallade för "lilahake" eftersom han var lila på huvudet...


Jag, som är paniskt rädd för alla större fåglar, vågade gå ganska så nära och fota "lilahaken". Han verkade ganska så harmlös men jag varnade Lina många gånger för att inte räcka fram handen...


Något slags monument/minnesmärke för översvämningen 2000. Fattade inte riktigt om vattnet gick ända upp dit eller varför den stod just där...Var aldrig i Arvika och kikade men man minns ju TV-bilderna av allt vatten...svårt att tänka sig in i...


Eftersom vädret var underbart och vi inte hade bråttom hem så beslutade jag fick för att vi skulle ta en promenad på Sågudden också. Det var så himla många år sedan jag sist var där...När jag var liten fanns det djur här kommer jag ihåg. Vi gjorde en resa med rälsbussen hit en gång och spenderade en hel dag på Sågudden. Det måste ha varit 1985 eller något sånt för sen lades väl rälsbussen ned...


Väldigt fint område att promenera på, nära vattnet. Längst borta till höger skymtar Olssons brygga. Där har jag skamligt nog heller aldrig varit.


Jag tror att det här är Såguddens museum som vi ser i bakgrunden och gissa om Lina blev glad när vi helt plötsligt hamnade i en lekpark!


Inte helt fel att sitta här i solen och kosa sig...


Lina åker rutschkana...


Lekparken var väldigt fin med lite speciella grejer och gungor...den här gillade jag...inte konstigt att Lina har blivit en sådan lekparksfantast. Det har hon ärvt av mig. Jag har alltid gillat lekparker och det är väl därför jag retar mig så fruktansvärt på de futtiga och nedslitna antal som finns i Årjäng. Jag har skrivit det förr och skriver det igen: Det är skamligt att det inte finns såpass med pengar till detta så att det i alla fall kunde finnas EN lekpark som är bra. Jag pratade med en mamma där i parken som sa att hon bodde på Agneteberg och bara i deras bostadsområde fanns det hela tre lekparker som var jättefina. Det var massor med mammor, pappor och barn där också så det verkade vara uppskattat en sådan här fin dag...

Vi stannade i över en timme innan jag fick med mig en motvillig Angelina till bilen som vid det laget var stekhet. Sen bar det hem till Årjäng igen och nu har vi precis fått i oss lite mat. Nu ska jag softa en liten stund innan det är dags att fara iväg på Spring Väst....


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag ska oxå försöka leta mig fram till Arvika om 2 helger, det är tydligen folkrace där då =)

2011-05-10 @ 19:00:10
URL: http://ozzysmor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback