Fett-boost

Nu börjar det märkas på vågen att det inte går så lätt längre. Jag går visserligen ned men nu är det inte ett halvt kilo om dagen utan snarare ett hekto om dagen. Har väntat på att detta skulle hända så jag hoppas och tror att jag är mentalt förberedd. Det sporrar mig faktiskt att vara ännu mer noga med vad jag äter. Förra veckan blev det ju en del fusk så nu är det andra bullar!

Det svåra med LCHF är att få i sig tillräckligt med fett tycker jag. En del kör dieten utan att fläska på med fett men jag är lite skeptisk till det. Först och främst eftersom det är ifrån fettet som kroppen hämtar bränslet i form av ketoner när det inte finns några kolhydrater att ta av och hjärnan behöver dessa för att fungera ordentligt. Jag tror därför att om man inte äter rejält med fett så blir man nog antagligen lite mindre skärpt och får svårt att organisera saker. Vissa dagar känner jag absolut av det och det fungerar inte värst bra i min vardag där det gäller att ha stenkoll på alla möjliga saker. Jag har inte lust att springa runt som en vimsig höna och missa beställningar på jobbet (bara ett exempel) eller glömma viktiga saker som ska göras och så vidare...

En annan sak som är bra med om man "fettar" på ordentligt är att man känner sig mätt längre. Det där kan man ju experimentera med och se vad som funkar men jag behöver aldrig äta några som helst mellanmål. Jag äter tre gånger om dagen med cirka sex-sju timmars mellanrum. Punkt.


Dagens lunch på jobbet: Kyckling utblandat med oliver, soltorkade tomater, fetaost, rödlök och jalapeno. Precis som jag brukar fylla smörgåsarna med. Går lika bra utan bröd! Kruxet var att jag var för lat att fixa ihop en röra som passade till så jag tog helt sonika en stor klick creme fraiche vid sidan om. Det var i ärlighetens namn INTE så gott men jag lyckades trycka i mig nästan alltihop....nästa gång rör jag nog ihop något gott istället...


Dagens middag (som hela familjen kan äta) blev kasslergratäng med ananas. Ser inte så aptitligt ut men är supergott och lättlagat.

Receptet:
Skiva kassler i tunna bitar och lägg i en form (krydda om man vill men jag gör det inte)
Skiva lite purjolök och släng över kasslern
Lägg på ananasringar
Blanda 2 dl creme fraiche med en burk tacosås (brukar ta mediumsmak för att få lite schvung i smaken) och häll över alltihop
På med en massa ost och in i ugnen på 225 grader tills osten fått färg (cirka 15-20 minuetr)
För er som inte kör LCHF så är ris gott till...
Busenkelt och smarrigt!

Hittade faktiskt tacosås som var helt ok kolhydratsmässigt (5,5 g) och det var Santa Maria. Brukar köpa ICAs annars men den var det hela 8,5 g kolhydrater i eftersom det är tillsatt socker i den och det behövs ju verkligen inte i tacosås....
Ananasen är inte ok för mig men jag var värt något gott efter creme fraichehistorien på lunchen tyckte jag...haha...

Nu väntar jag spänt på att få se den där sjuan på vågen. Bara två ynka hekto kvar nu. Undrar om det kan bli imorgon???

Hittade faktiskt en tacos


Kommentarer
Postat av: Mountain Road

Hej igen! Kanon-bra att du lägger ut recept och vad du äter om dagarna :D Bra med tips och idéer på vad man ska äta. Jag är dålig på att kommentera, men jag läser allt din blogg varje dag!

2010-09-04 @ 08:47:11
Postat av: Tessan

Kul att du följer bloggen!!! Jag försöker lägga ut recept när jag lagar något speciellt. Vissa dagar har jag dock varken ork eller tid och då blir det ofta något enkelt typ hamburgare eller chorizo...

2010-09-07 @ 01:09:58
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0