Hur jag äter

Ja nu har jag ju fått lite önskemål om att lägga ut menyer på vad jag äter så då får jag väl göra det då. Jag har varit lite slapp med detta de senaste veckorna (i början lade jag ju ut bilder på varenda måltid) och det finns vissa anledningar till detta. Det ena är att jag äter ganska så ensidigt ibland för jag har sällan tid till att stå och mixtra med recept. Gör jag det så lägger jag ut dem. Oftast tager jag vad jag haver och blandar ihop och äter. Mycket hamburgare, chorizo och biff av alla slag. Jag älskar biff och det går ju att variera tillbehören i all oändlighet.

Frukost: Jag äter ALLTID bacon och ägg. Oftast två stekta ägg eller äggröra på två ägg och en skvätt grädde. Bacon äter jag fyra skivor varken mer eller mindre. Idag varierade jag det lite och kokade två ägg som jag mosade med gaffel, lite örtaromat och sedan en klick majonäs. Omelett är jag av någon underlig anledning inte förtjust i men det kan man ju också variera genom att ha i olika saker, typ skinka eller något.
Många som äter LCHF äter ju fil och turkisk fet yoghurt med bär eller hemmagjord fröblandning. Jag äter INTE det av den enkla anledningen att det faktiskt innehåller en hel del kolhydrater plus att jag inte gillar det. Dessutom så inbillar jag mig att man håller sig mätt längre på bacon och ägg...


Lunch: Såhär kan min lunch se ut en dag när jag vet att det är länge till nästa mål mat. Jag har ju turen att jobba på ett ställe där det mesta finns att tillgå i LCHF-väg så man står aldrig utan valmöjligheter. När det gäller hamburgare så är jag inte petnoga med kolhydraterna (de flesta ligger helt ok procentmässigt). Oftast äter jag inte så här stora portioner utan då kanske jag bara äter hamburgare och ägg. En sådan här portion klarar jag mig på i 7-8 timmar.


Idag åt jag detta till lunch. Två skivor lövbiff med massa vitlökssmör plus ICA´s cole slaw och pizzasallad (rekommenderas)

Mellanmål: Jag äter ALDRIG mellanmål och har inte gjort dedan jag började med LCHF av den enkla anledningen att jag inte är hungrig. Jag äter tre gånger om dagen och då ska ni veta att jag oftast är uppe mellan 06.00 och till efter midnatt nästan varje dag...

Middag/Kvällsmat: Jag försöker att äta någon slags lagad mat även på kvällen. Köttfärs är väldigt användbart och går snabbt att tillaga. Lägger ofta på en jäkla massa ost av varierande slag plus två matskedar med creme fraiche och lite sallad. Creme fraiche är extremt gott ihop med tacoköttfärs...

Idag blev det inte så mycket till kvällsmat för jag kom hem så sent. Räksmörgås utan smörgås helt enkelt. Ser inte så mycket ut men räcker gott och väl så jag blir lagomt mätt för natten....

Såhär lite som jag ändå äter nu åt jag naturligtvis inte i början för då behövde jag ju mera mat för att bli mätt men magsäcken vänjer sig väldigt fort och jag är i princip aldrig hungrig. Jag är inte heller frestad att ta mera särskilt ofta och är jag det, ja då tar jag en gång till. Man ska äta tills man är mätt helt enkelt. Väldigt enkelt. Det är väldigt svårt att överäta om man bara lägger till tillräckligt med fett. Det är nyckeln till det hela.
Jag följer 5%-regeln för det mesta men vissa saker skarvar jag på. Till exempel senap. Det vill jag väldigt gärna ha på korven och hur mycket blir det egentligen? Inte värst mycket kolhydrater på en sträng senap så det tycker jag är ok.
Jag skulle tippa på att jag kanske får dra ner på vissa saker (troligtvis mejeriprodukter) sinom tid för att hålla liv i viktminskningen men så länge det går åt rätt håll tänker jag inte ändra på någonting. Jag känner bara en stor tillfredställelse just nu. Allt känns lätt på något vis. Jag har tonvis med energi och jag behöver inte ödsla tid på att mäta, väga eller räkna kalorier. Det här passar mig perfekt!

Jag kommer att lägga ut allt jag äter i en veckas tid nu så får ni komma med frågor om det är något. Då får ni även se hur jag fixar mâtenshelgen...hehe

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0