Skjut någon-gå fri...

image203
Hörde på radion idag att rätten har friat den så kallade Rödeby-pappan helt efter att han har skjutit en 17-årig pojke från nära håll. Känns inte riktigt rätt tycker jag. Jag vet att bakgrunden till detta var att familjen hade varit utsatt av hot och trakasserier under en lång tid men ändå...Det får ju inte gå till så i alla fall. Nu har ju psykologerna konstaterat att mannen ifråga inte visste vad han gjorde när han avlossade skotten. Jag har alltid undrat över hur i hela friden de kan veta det när de inte var där??? Jag känner i alla fall att någon måste bära skulden över att en tonåring är död, avrättad. Det tycker nog hans familj också. De har nog väldigt svårt att förstå en sådan dom.

image204

Även Riccardos familj måste känna vanmakt när killarna som sparkade och slog på deras son tills han dog snart är ute på gatan igen. De lyckades ju till och med misshandla någon under tiden de släpptes ifrån häktet. Hur stor är risken att någon annan faller offer snart igen för dessa killar som inte drar sig för att stå och hoppa på någon annans skalle och sen skylla på varandra? Ganska stor säger jag. Ingen kan dömas till mord eftersom ingen (trots massor av vittnen) kan med säkerhet säga vem som utdelade det sista slaget eller sparken. Det räcker inte att alla var där. Sparkade. Slog. Hoppade. Dödade. Alla bidrog med något som ledde till Riccardos död och därför är de också mördare.

Går man ut i skogen och skjuter en varg för att freda sig själv och sin omgivning så kan man få sitta flera år i fängelse och betala dyra böter. Hoppar man på någons huvud så går du i princip fri under förutsättning att du har flera med dig. Var finns allt rim och reson i det?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback