Lite rufs i håret gör ingenting...

Slapp att köra Stefan till skolan idag så jag kunde ta det riktigt lugnt imorse för en gångs skull. Angelina vaknade faktiskt av sig själv och jag hann att sitta med henne i knät i tio minuter så hon riktigt fick kosa in morgonen och vakna till ordentligt.
När vi kommer in på dagis så är det första jag får se:
Skolfotografen kommer 9.00!
Shit och fan oxå! hinner jag tänka.
Det hade jag naturligtvis alldeles glömt bort trots att jag och Peter pratade om det igår kväll.
Kastar en blick på Angelina som har en röd Mimmi Mouse-tunika och ett par svarta byxor på sig. Kalkylerar snabbt i huvudet att det inte är någon idé att rusa hem efter strumpbyxor och finklänning. Hon är ju söt som hon är...
Tycker överhuvudtaget att det där med att man ska vara så uppklädd på skolfoto är ganska fånigt.

Jag kommer ihåg ifjol på dagis när det var dags för skolfot. Jag var ledig den dagen och kom några minuter före utsatt tid. Barnen var uppspelta och sprang omkring så personalen hade fullt upp. När det var dags för gruppfotot så visade det sig att fyra av tjejerna hade stängt in sig i ett rum och klätt av sig det mesta av sina egna kläder och ersatt dessa med utklädningskläder samt rufsat till i sina noga flätade och tofsade frisyrer. Mindre panik uppstod när dagisfröknarna desperat försökte återställa allt i lagom tid tills det var dags att le mot fotografen....

Ska bli intressant att se bara om fotografen har lyckats att få henne att skratta. Om hon nu är så reserverad mot nya människor så gillade hon säkert inte honom klockan nio på morgonen misstänker jag....

A-M ringde direkt på morgonen och talade om att hon var sjuk. Detta gjorde att Lotta och Bittan fick dela på eftermiddagen eftersom Lasse var ledig idag. I övrigt var det en av årets lugnaste dagar. Helt stendött. Kanske inte så konstigt eftersom det fullkomligt ösregnade och blåste halv storm hela förmiddagen. Fick reda på senare att de hade varit ute med barnen på dagis då. I ur och skur kan man säga. Torkskåpet var överfullt. Jag var inte avundsjuk.
Jag och Bittan städade litegrann samt började fundera lite över julskyltningen. Det är ju snart dags nu.
Eftersom jag inte hittar bilderna på tårtorna som jag tog för några månader sedan så fick jag börja om. Ska fixa lite prislistor samt snygga bilder på alla tårtor hade jag tänkt. Får ta med mig kameran hela den här veckan så får vi hoppas att jag hinner med att gå igenom hela sortimentet.
Här kommer ett litet smakprov:


Mockatårta är det många som gillar. Jag är inte en utav dem. Alldeles för sött i min smak. Gillar varken maräng eller smörkräm något vidare. Men det ser gott ut.


Prinsesstårta gillar jag däremot. Jag vill gärna ha sylt i tårtor. Marsipan är jag inte heller så jätteförtjust i men den går att lyfta bort.


Citronella är väldigt fräsch i smaken med citrongrädden, men jag HATAR verkligen gelé i alla former så den får man också lyfta bort. Som ni märker så är jag inte ett dugg kräsen....hahaha....


Operatårta är en klassiker med apelsin/vaniljgrädde, sockerkaka och marsipan. Äter jag ibland men jag gillar prinsess-tårtan bättre.


Greve Spence-tårta. Nu börjar vi prata mumsiga saker. Innehåller också smörkräm men tillsammans med de underbart goda mandelbottnarna så blir det en helt annan sak. Dessutom älskar jag nötter. Tack gode gud för att jag inte är nötallergiker....Är svår att få tag på i andra delar av Sverige så passa på att köpa när ni har vägarna förbi Årjäng.


Måste passa på att lägga in lite bilder från när Bittan och Peter var på bröllopstårts-kurs. Här snackar vi godsaker! Moussetårtor är bara såååå goda!


Rosa mousse-dröm. Hallon ller jordgubb kanske?


Inslaget i vit choklad med riktig gul ros uppepå.


Söta bröllopsfigurer i marsipan...


Fint uppdukat för bröllop....

Nu har ni säkert tröttnat på alla tårtbilder vid det här laget så åter till resten av min dag.

Hämtade Angelina som vanligt och vi åkte upp till simhallen och hämtade headsetet. Stefan drog på Vått is life och vi åt lite Pytt i Panna med stekt ägg. Eller rättare sagt. Jag ått pytt. Angelina åt upp äggen.

Idag fick Angelina vara hos mormor när jag hade aerobic. Vi var cirka tjugo idag också och vi hann med sista blocket också. Fick skära ner lite på styrkan så gick det. Vi körde ganska precis i en timme och med högre tempo än vanligt så jag var ganska slut efteråt men jag får alltid en kick sådär efteråt. Idag tyckte jag att det var det bästa passet hittills för nu känns det som om man börjar få snurr på saker och ting. Men jag är fortfarande otroligt nervös inför varje gång. Ibland känns det som om jag bara vill springa därifrån.....

Somnade naturligtvis när jag skulle natta Angelina så nu kommer jag väl aldrig att somna inatt. Måste jobba imorgon också eftersom A-M är sjuk så jag behöver verkligen sova....Får gå och lägga mig och prova om det går helt enkelt....

Till sist:
Angelina blir verkligen rädd för skumma saker. När vi skulle gå till bilen förut så fick hon se en sak som hon blev dödens rädd för. Peter hade klämt vattenslangen av misstag i gargedörren så ena änden stack ut. Farligt, farligt, ansåg Angelina och tog långa omvägar runt garaget....Hon är inte lite konstig den tjejen....

Hörs i möra!

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Jättefina tårtor!! Fick se bilderna till slut - yay! Försökte mig på moussetårta själv en gång, men av nån anledning såg den inte riktigt ut som nån av de här...

2008-11-16 @ 13:55:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback