Protestera mera

I början av veckan fick jag syn på en lapp som satt på anslagstavlan på dagis när jag lämnade Angelina. Där stod att läsa att kommunen har på förslag att dra ned på personal på avdelningen från och med 1/1 2009. Detta innebär att på Angelinas avdelning kommer de att ha 2,75 förskolelärare fördelat på 15 barn varav merparten består av barn mellan 1-2,5 år. Ska vi protestera? stod det längst ner på lappen. Klart som amen i kyrkan att vi ska!

Jag har alltid varit oerhört nöjd med barnomsorgen på P. där jag nu har Angelina. Jag valde detta dagis för att Stefan också gick där och jag tyckte att allt fungerade jättebra. De har bra med utrymme både inne och ute, trevlig och kunnig personal som aldrig krånglar till saker i onödan, många roliga aktiviteter och framför allt så får barnen vara ute en hel del.

Jag vill inte ha dagis som någon avstjälpningsplats för mitt barn bara för att jag är tvungen att arbeta några timmar i veckan. Angelinas tid där ska vara meningsfulla och roliga. Att dra ned på personal innebär att de omöjligt kan hitta på lite andra saker med barnen t ex gå till biblioteket, skogen, badhuset, teater eller vad det nu kan vara för aktivitet. Jag har själv jobbat som vikarie på dagis och jag vet vilket slit det är att bara få på alla barnen ytterkläderna på vintern när de ska ut och leka. När den sista ungen är påklädd så är det nästan dags att gå in igen.
Eftersom man nuförtiden får lämna barnen på dagis redan när de är ett år så innebär detta att många inte ens kan gå när de ska inskolas. Tänk vilket slit DET blir för personalen som ständigt måste bära eller vakta när någon liten bebis ska vingla runt.
Angelina kunde gå när hon började och det var jag ytterst tacksam över men hon orkade oftast inte hålla sig vaken fram tills det egentligen var sovdags så hela hennes dag blev förskjuten. Personalen var till exempel tvungna att värma hennes mat för hon sov ju när de andra åt lunch. Hon är ju bara ett barn av många med egna rutiner.
Sen kan vi ju bara börja prata om alla blöjbyten som ska göras....

Nej jag har svårt att se hur det skulle gå till med ännu färre i personalen.

Som en i personalen sa till mig idag: "fler ungar ska de ha in hela tiden men personalen är inte så viktig".

Det är ju just det som är problemet. Det kryllar av småbarn i Årjäng och det öppnas nya verksamheter i parti och minut för att kunna ta emot alla. Efter att maxtaxan infördes så har ju belastningen på personalen ökat avsevärt. Nu kan du ju ha ditt barn upp till 15 timmar på dagis trots att du är mamma-ledig eller arbetslös vilket jag personligen tycker är lite sådär. Det finns ju faktiskt öppna förskolor att gå till om ditt barn behöver social samvaro.
Att barnen börjar tidigt på dagis kan jag själv inte säga något om för Angelina var ett år och en månad när hon började. Jag hade inte så mycket att välja på. Kanske hade jag kunnat dra ut en aningens mer på föräldrapengarna men inte så mycket mer. Den äldre generationen har lätt för att klaga på just detta men när de själva fick barn så stod inte boendekostnaderna för typ halva ens inkomst. Nuförtiden slukar elen, bensinen och maten upp i stort sett varenda öre och då räcker inte föräldrapenningen värst långt tyvärr....Nåja nu kom jag in på ett sidospår så åter till själva protesterandet....

Jag har läst Skolverkets senaste rapport om förskoleverksamheten och där ger de Årjängs Kommun kritik för att många av förskolelärarna är för lågutbildade samt inte följde läroplanen så att barnen kom väl rustade inför fortsatta studier i skolan.När jag skumläser BUN:s protokoll så verkar det som om man ska försöka göra något åt detta. Då undrar jag lite stillsamt hur det går ihop med att skära ner ännu mer på personalen....Går inte ihop riktigt tycker jag.

Imorgon ska de hålla ett informationsmöte om förslaget med föräldragruppen. Vet inte om jag har möjlighet att gå dit men protestera på ett eller annat sätt ska jag göra. Ska eventuellt skicka ett protest-brev direkt upp till BUN. Varför inte?
Jag har betalat skatt sedan jag var sexton år och är det något som jag vill att mina pengar ska gå till så är det just skolan som med sjukvården måste vara prio ett i landet. Barnen är ju faktiskt det viktigaste som vi har och jag tål inte när det gamblas med deras välmående och framtid...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback