Vem blir det nästa gång?

Så har de då hittat Caroline. Mitt ute i skogen. Mördad. Precis som väntat.
Mördad av en femtioårig trebarnsfar som hävdar att det var en olyckshändelse. Hur det är med den saken får väl obduktionen utvisa men jag skulle bli mycket förvånad om det har gått till som han berättat. Att han har knuffat henne och hon har slagit i huvudet i dragkroken på bilen. Troligtvis är hon både sönderslagen och våldtagen....
Det läskiga är att de som finns i mannens närhet aldrig har sett några våldsamma tendenser hos honom och att de flesta vägrade tro att han kunde ha gjort det. Vad är det som utlöser en sådan händelse? Kan snälla grannen helt plötsligt förvandlats till ett monster? Tydligen. Det tycker jag är oerhört skrämmande.

Jag har aldrig varit mörkrädd eller rädd över huvudtaget när jag har rört mig ute ensam.
När jag bodde i Karlstad gick jag alltför ofta ganska lullig hem ifrån en utekväll ensam på mörka gator och speciellt genom parken vid vattentornet där vem som helst lugnt hade kunnat våldföra sig på mig utan att en enda människa hade varit i närheten. Mina kompisar tjatade på mig att ta en taxi eller att jag skulle sova hos dem men jag bara viftade bort det hela. Tills den dagen när en tjej i min ålder blev våldtagen vid Sundsta-tjärnet. Det var då det plötsligt gick upp för mig att det faktiskt händer hemska grejer och det kunde lika gärna hända mig. Efter den dagen lyssnade jag på mina kompisar och gick aldrig mer ensam hem.

På senaste tiden med alla mord och vansinnesdåd som inträffar lite varstans har jag till och med blivit vaksam nu när jag bor i lilla Årjäng. Jag känner mig till exempel olustig när jag är ensam på jobbet om kvällarna. Jag går inte gärna ut på en kvällspromenad. Jag låser noga dörren till och med när jag är hemma ibland. Det finns så många nutcases där ute och det skrämmer mig faktiskt bra mycket mera än någonting annat.

Caroline skulle bara åka några mil för en jobbintervju. Kunde varit vem som helst men av någon anledning så var det hon som kom ivägen för mannen som "snappade". Vem vet vem som är på fel plats vid fel tillfälle nästa gång?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback