Nu tog det hus i helsicke...

Kommer ni ihåg mitt inlägg för ett tag sedan som hette "Låt mig inte bli gammal"? Har ni inte läst den så gör det innan ni fortsätter att läsa dagens inlägg för nu har jag nämligen fått en reaktion och en ganska kraftig och spektakulär sådan dessutom. Läs även kommentarerna under.

Idag när jag stövlade in på cafét (dock ledig) så berättar Bittan att en viss person har ringt till henne och varit väldigt arg över mitt lilla inlägg. Denna person ansåg att det var anmärkningsvärt att jag som anställd fick skriva sådana saker för det "kan ju inte vara bra reklam för cafèt". Hon uppmanade Bittan att prata med mig om detta, vilket hon nu har gjort men jag kan garantera att det inte får den effekten som personen i telefonen avsåg. När Bittan sedan lämnade ut mitt telefonnummer så ville inte personen ifråga prata med mig. Synnerligen konstigt eftersom det är jag och inte Bittan som skriver inläggen. Hon har över huvudtaget ingen skyldighet att behöva stå och varken kommentera eller försvara vad jag har skrivit. Dessutom skulle hon ju överhuvudtaget inte kunna styra över vad skriver även om hon nu ville det. Det är nämligen emot lagen i Sverige sedan flera hundra år tillbaka.
Personen i telefonen anser att jag har kränkt både den ena och den andra i mitt inlägg trots att varken namn eller bild har publicerats. Hon tycker att jag ska be om ursäkt både till tanten samt Kvarnåsens personal, vilket jag absolut inte har för avsikt att göra eftersom jag inte anser att jag har gjort något fel.
Personen ansåg även att jag "inte skulle skriva om sådant jag inte visste något om". Det har jag inte gjort heller. Jag har bara skrivit om det jag själv har upplevt och sett med mina egna ögon. Inlägget var ju faktiskt en fråga....Alltså ville jag ha svar? Jag vet inte alls hur det går till på äldreboende....

Dessutom påstod personen att det jag skrev om att jag hade skjutsat tanten till Kvarnåsen inte var sant. Jag kan ha tagit fel på dag (jag vet att det var en helgafton i alla fall men det är ju en petitess) men jag är ganska 100% säker på att jag körde henne dit och jag har inte som vana att hitta på sådana saker. Har liksom inte något att vinna på det....

Jag skrev det där inlägget för att jag ville ha svar på vissa saker och för att vi helt enkelt var bekymrade för den gamla damen. Inte för att kasta skit på någon, inte för att vara elak mot någon utan helt enkelt i all välmening. Nu har jag fått vissa svar men inte på ett lugnt och sansat sätt som jag trodde. Nädå. Alla taggarna utåt och bittra kommentarer som att "jag borde sköta mitt jobb istället". Vadå sköta mitt jobb? Jag är väl medborgare och medmänniska i det här landet som ´kallas Sverige och jag har väl all rätt i världen att uttrycka min åsikt om jag tycker att något är galet? Jag kan inte bara blunda för allt. Jag har en hjärna och ett hjärta som alla andra....
 Bloggen är dessutom ett utmärkt forum (tvärtemot vad personen i telefonen anser) att lufta sådana här saker eftersom att på min blogg har alla möjlighet att lämna kommentarer som publiceras. Dessutom läses den av mestadels Årjängsfölk så man vet när man har slagit huvudet på spiken så att säga...

Jag har inte heller kränkt någon av personalen på Kvarnåsen. Jag drar nämligen inte alla över en kam. Jag tror säkert att de gör så gott de kan med de resurser de har. Jag undrade mest om vem som bär ansvaret och om det verkligen ska fungera på det här sättet. Tydligen gör det det och med detta får jag mig nöja. Jag anser inte heller att folk ska tvångsvårdas och låsas in. Det ödet önskar jag inte någon människa men man ska inte heller behöva bli bortglömd och ensam....

Till den personen som ríngde till min chef idag säger jag bara:
* Nästa gång kanske det är bättre att du vågar konfrontera mig istället. Mitt telefonnummer står på Eniro så det är bara att slå en signal.

* Jag tycker att det är häpnadsväckande att du inte kan se skilja mellan sak och person. Min arbetsplats är en del av mig och att jag skriver om vissa incidenter som händer då och då kommer inte att få cafét att bli folktomt. Det garanterar jag. Du måste ju inse att alla människor som går på ett café och fikar är inte alla glada, trevliga prickar med inga bekymmer i världen, även om 90% är väldigt bra kunder som man gillar att träffa. Om du hade haft tid och lust att läsa lite mer än det negativa så kanske du också hade noterat att jag även skriver övervägande positivt om min arbetsplats- Hade jag inte gillat att vara där så hade jag slutat för längesedan. Att jag skriver om vissa negativa incidenter fungerar som ett slags terapi för mig och det finns väldigt få som kan känna sig utpekade eftersom jag inte anger namn. Och om de mot all förmodan känner igen sig så kanske de kan få sig en tankeställare till nästa gång och inte häver ur sig vad som helst. Bara för att vi jobbar inom service-branschen så innebär det inte att vi tar hur mycket skit som helst.

* Om det är du som även har skrivit kommentaren på min blogg idag så måste jag bara säga att den var skriven i en fruktansvärt nedlåtande ton och verkade oövertänkt. Ska man skriva sådana kommentarer så ska man stå för dem. Öga mot öga. Jag kan titta mig i spegeln. Kan du?

Nog om detta....en märklig twist har det hela tagit i alla fall....
Nu är jag så jäkla trött efter alla känslostormar så nu ska jag sova. Tack och gonatt för mig....


Kommentarer
Postat av: Mamma

Stå på dig gumman! Det känns gott i hjärtat att du bryr dig och inte lever efter mottot "sköt dig själv och skit i andra" Kram mamma

2009-08-06 @ 11:22:57
Postat av: Katarina

Ja, absolut!!! Stå på dig, det är alldeles för lite folk som bryr sig och när det däller äldreomsorgen och vården så vet jag av egen erfarenhet att det är många som jobbar där som absolut inte borde göra det! (De som tar illa vid sig brukar i regel vara de som vet om att de inte sköter sitt jobb...känn efter får ni se hur pass ärliga ni vågar vara mot er själva). Dessa människor borde söka efter sådana arbeten där de slipper jobba med tidskrävande, dementa och "påfrestande" gamla människor. När man inte längre blandar in hjärta och hjärna i sitt jobb så skall man byta, varför inte prova på att jobba på lager där det enbart är DU och ett rullband! Jag är glad att min mormor/farmor inte vimsar runt på stan utan att veta var hon är och om hon skulle hamna på Broms hos dig Terese så är jag övertygad om att hon blir väl omhändertagen...fler gamlingar skulle må bra av en prinsessbakelse eller en räksmörgås så länge den är tillverkad med omsorg och kärlek! Ta ingen skit, kasta tillbaka och fortsätt att vara den du är...



Kramar

2009-08-06 @ 13:16:39
Postat av: Neta

Bara för att vi jobbar inom service-branschen så innebär det inte att vi tar hur mycket skit som helst.



Så himla bra sagt =)

2009-08-06 @ 14:06:57
URL: http://www.jakthulder.blogspot.com
Postat av: Veronica

Bra Terese! Personen som inte vågar skriva sitt namn ska vara glad att det finns människor som du. För när han/ hon blir gammal och kanske sitter på Broms och behöver er hjälp ska ni skita i han/hon och skicka ut han/hon ut på gatan?? Vissa personer i vårt land behöver tänka ett steg längre innan de uttrycker sig! Stå på dig!!! Kram

2009-08-06 @ 17:12:25
Postat av: Anonym

herregud!!



av egen erfarenhet vet jag hur det "funkar" på kvarnåsen!!Tycker tessan har agetrat helt korrekt!! Önskar det fanns fler som henne o mycket synd att just de inte arbetar inom vården!!!

Det är människor man har hand om!! och om man själv är i den situationen när man är 84 år så önksar man väl gärna att någon gjorde precis som tessan gjorde för denna damen, annars vore man väl aningen underlig..! Eller!!??



Mvh en av kvarnåsens anställda!!!!!!! (som tom skäms över detta)

2009-08-06 @ 17:14:16
Postat av: Marie R

Jösses!! Du ska inte ta åt dig åt vad denna människa säger, för har man någon som helst kunskap och kan läsa inser man att du endast ville damens bästa och inte gjorde något allmänt påhopp på någon annan.

Jag tycker du gjorde helt rätt, för i dagens samhälle behöver vi människor som bryr sig om sina medmänniskor!!!!

Tänkte även tacka för trevlig läsning i din blogg.

2009-08-06 @ 21:09:12
Postat av: Ulrica Simonsson

Tmmen upp för dig Terese!

2009-08-06 @ 21:37:31
Postat av: Tessan

Tack allihopa för stödet! Känns gött att det är fler än jag som reagerar.

2009-08-06 @ 22:08:08
URL: http://flowerroad.blogg.se/
Postat av: Eva

Helt korrekt agerat Tessan !

När man bor på Kvarnåsen och har ett stort behov av att gå ut i Årjäng så som man gjort alltid skall man få göra det. Självklart när det kommer indikationer som ex din nu fram till personalen så gör man ngt åt det . Ex sätter en tid för när man skall vara tillbaka eller en tid när man skall gå ut och leta. Låsa in eller förbjuda folk att gå ut går inte. Självklart om det finns risker så tar man upp dem med anhöriga och man gemensamt bestämmer vilka "friheter" man skall tillåta.

Förbjuda eller låsa in får man endast göra om den enskilde har en diagnos som gör att man har dokumentation på att man ej kan ta vara på sig sjålv, ex en demensdiagnos. Då man blir äldre som jag förstår att damen ifråga var så tappar man ibland vissa delar av minnet, kan vara klar ena dagen och lättförvirrad andra. Deta är en ingen sjukdom utan ett naturligt åldertecken. Det är säkert god livsklaitet för henne att sitta hos er och äta glass. Låt henne fortsätta med det men kanske ett litet samtal till hennes avdelning då hon stannar för länge.

2009-08-07 @ 12:18:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback