Lantisar vs. 08-or....

Läste M:s blogg imorse och hittade ett blogginlägg som fick mig att dra på smilbanden lite extra. Anledningen var ett blogginlägg som Silleruds-bördiga M. K. hade lagt ut på tidningens Cafés sida (han är tyligen redaktionschef där, inte illa!). Lägger ut det här såkan ni läsa själva....

"När jag åker hem till Värmland över jul och bevistar det traditionella stadshotellsdiskot i Årjäng under mellandagarna händer vanligen följande:

1. Jag och min bror dricker oss för fulla på flera plattor Warsteiner-öl som min farsa har fått från tyska fisketurister.

2. Väl inne på hotellet dissar mina forna skolkamrater mig för att jag inte ”prater som fôlk” längre (alla tendenser till rikssvenska är strikt stigmatiserande där borta).

3. Jag går ut till parkeringen och klunkar något obestämbart ur en fickplunta tillhörande en äldre man i skinnväst som ”jobba med far din” på något bygge back in the day.

4. Dj:n spelar Bon Jovis You Give Love a Bad Name. Jag skakar kokett på huvudet.

5. Jag förflyttas ut ur min kropp och ser hur den intar golvet och dansar till You Give Love a Bad Name.

6. Jag och brorsan försöker förgäves få tag på någon av byns två tjänstgörande taxibilar, men tvingas till slut ringa och väcka morsan.

7. Jag vaknar i mitt pojkrum, upptäcker att jag har vält omkull alla mina gamla fotbollspriser och svär på att aldrig besöka juldiskot igen."

/Markus Kylén

Anledningen till att jag drog på smilbanden var att han verkligen har slagit huvudet på spiken! Precis sådär måste det vara att komma hem till gamla Årjäng efter ett x antal år i storstaden. Till och med jag som ändå bor här kan göra liknande reflextioner. Men det var ändå inte det som var frågeställningen i M:s blogg. Hon undrar om den gode M.K. genom blogginlägget dissar Årjäng eller om det är skrivet med glimten i ögat.

Jag känner inte M.K alls för han är i alla fall fem år äldre än mig och har inte bott här på väldigt många år men jag hoppas och tror att inlägget är skrivet med glimten i ögat. Inlägget innehåller i alla fall en viss självironi.

Visst skiljer sig Årjäng otroligt mycket från Stockholm på alla sätt och vis men är det inte det som är charmen? Hade M. K. tyckt att det är så bedrövligt så skulle han ju inte gå ut överhuvudtaget eller hur? Det vore ju stenkorkat.

1.Det ÄR sant att alltför många dricker alltför mycket när de går ut men jag skulle inte tro att det är så mycket bättre i huvudstaden. Det är i alla fall bättre att dricka upp spriten än att betala tiotusentals kronor och hälla ut den över sina kompisar som vissa brats roar sig med...

2.Att man ändrar sin dialekt när man har bott många år på annan plats är väl egentligen inte så konstigt. Vissa har lättare för detta än andra och jag tycker att det är en väldigt konstig inställning att man inte får ha den dialekt man vill. Sen så vet jag av egen erfaren att det kan vara ganska praktiskt att försöka prata rikssvenska när man är i Stockholm av ett enkelt skäl: Man blir förstådd. Bara för att man lägger av sin värmländska dialekt betyder ju inte att man förvandlas till diva.

3. Bara för att spriten kommer från en plunta behöver det inte vara hembränt men om det är det är fallet får man ju hoppas att det är riktigt och inte är träsprit.

4. Vad är det för fel på Bon Jovi? Vad jag vet så har han sålt ganska många skivor och är lite smått stenrik.

5. Dansa är väldigt kul och Bon Jovi är faktiskt bättre än blip-blop-clubmusic utan varken sång eller text....

6. Taxi-verksamheten i Årjäng är faktiskt ett skämt. Senast jag själv skulle hem så tog de inte ens kort. Hmmm...wonder why?

7. Det säger man alltid dagen efter...han kommer tillbaka....

Jag tror alltid stenhårt på att det mesta blir vad man gör det till. Den som kan konsten att ha kul både på hotellet i Årjäng och på något hippt ställe i Stockholm vinner ju mest. Att kunna se det bästa ur två skilda världar. Jag känner en sådan person som kan konsten att smälta in precis var hon än är och det är en stor gåva. Hon är ett socialt geni i mina ögon. Hon är förövrigt Stockholmsbo och ni som känner mig vet vem hon är och säger säkert inte emot...Henne har jag dragit ut på många annorlunda event i Årjängstrakterna och vad jag vet så brukar hon ha kungligt roligt. Jag också. Särskilt när hon frågade i baren på Hillbillies om de tog kort när hon skulle betala. Rått skratt från samtliga som hörde det och så himlandet med ögonen och den efterföljande kommentaren: Storstadsbo....

Summa kardemumma så finns det lika mycket fördomar från både lantishållet och storstadsbo-hållet och en hel del av dem är dessutom ganska sanna.

Jag själv stod för några år sedan i kön till Spy Bar, när det fortfarande var det hetaste stället att gå till, och det jag bevittnade där var väldigt mycket mer patetiskt än att dricka hembränt eller att klä sig i skinnväst när man går ut....Folk som behandlas som kungar och drottningar bara för att de har silikon i brösten och väskor värda 50 papp, bakåtslickade fula frisyrer och kände rätt människor. Blä för sånt! Jag kom ju naturligtvis inte in eftersom jag inte har något av attributen men frågan är hur kul jag hade haft därinne...Näe hellre dansa mig svett till Bon Jovi!!!



Kommentarer
Postat av: Inga M

Har ingen aning om vem det här kan vara.....;-)

2009-12-19 @ 12:32:15
URL: http://inga.blogg.se/
Postat av: Tessan

Hahaha

2009-12-19 @ 23:31:26
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback