Luciatåg....

Ja nu har årets första luciatåg avklarats och i år var Stefan först ut.
Paniktvättade lucialinnet i förmiddags och det var jämnt och nätt jag hann att stryka det innan vi skulle iväg och vad upptäckar jag då? Jo ett stort hål under armen. Tyget hade släppt i sömmen och eftersom jag ingen symaskin har så blev det ett febrilt letande efter nål och tråd. Hade ju naturligtvis inte det heller så lösningen fick bli lite fållfix...haha...inte så snyggt men ändå gångbart.
Som vanligt hade vi bråttom när vi skulle iväg och Stefan var ute med A. och skatade tills cirka fem minuter innan vi skulle åka...hmmmm....jag höll på att få hjärtsnörp jag lovar!

Kom i alla fall i tid till kyrkan på något vänster....


Allt började med att de elever som spelar i musikskolan underhöll oss med gitarr, keyboard och sång. Det är otroligt många som spelar just keyboard i Smolmarks skola och de fick husera i mittgången....


Angelina blev lite uttråkad av allt spelande men sen kom äntligen TÅGET som hon hade väntat på...



Det här är lika trist varje gång det är luciatåg och examen. Sitter man inte typ längst fram så ser man inte ett skvatt vilket innebär att alla föräldrar måste springa runt som höns för att få ta en endaste bra bild. Det hade jag också gjort om jag inte hade haft fröken Broms i släptåg.....


Alla på plats längst fram. Stefan som är längst i hela skolan tydligen fick stå längst bak och syntes väldigt bra fastän jag inte kunde fånga det på bild.


Uttåget fångade jag i alla fall. Lucia var Josefin Fagerlind utan konkurrens eftersom hon är ensam tjej i klassen....


Här ser vi Stefan till vänster av killarna som går i vita skjortor. Döm om min förvåning när han knallar in i kyrkan UTAN den där förbannade särken som jag slet så med! Föll för grupptrycket kan jag tänka mig. Problemet var att den där skjortan kastade jag fram i panik just innan vi for så han skulle ha något vitt på sig under. Den var skrynkligare än en 100-årings ansikte! Han sjöng dock för full hals och ägnade sig inte åt några dumheter under själva tåget så han är förlåten.....


Lite nissar och pepparkaksgubbar....

Efteråt ville Stefan prompt stanna på fika i församlingshemmet. Problemet var att det var jättetrångt och antagligen lite fler folk än de hade räknat med så han fick ingen lussekatt överhuvudtaget innan de tog slut. Lite saft och pepparkakor fick han och Angelina dela på innan de var nöjda och vi kunde fara hem....

Sedan var det dags för nästa projekt: få bägge två i säng. Jag säger projekt för det är precis vad det är VARJE kväll och därför blir det också ett projekt VARJE morgon att få upp dem. Det är de gångerna som det är som sämst att vara ensam hemma. Man kan ju som bekant inte dela sig på mitten.

Angelina och jag satt inne på hennes rum och åt kvällsmat när jag frågade om hon tyckte att Stefan och hans kompisar sjöng fint på luciatåget.
- Men mamma det kom ju inte.
- Vaddå kom inte? Vad var det som inte kom?undrar jag.
-Tåget, säger Lina med besvikelse i rösten.
Tro fan att hon inte orkade sitta still om hon hade väntat sig att tåget skulle komma dundrande genom kyrkan.

Tror att hon väntar en hel del på sitt eget luciatåg på måndag. Hon har bestämt att hon ska vara tärna i år. Hade hoppats på tomte eftersom dräkten passar i år också men vill hon vara tärna så ska hon få det. Jisses vad hon kommer att pilla på det där ljuset!

Efter allt lägg-stök så kurade jag ner mig i soffan och åt pepparkakor och åt glögg och kollade på DH. Måste säga det igen: Det blir bara bättre och bättre för varje avsnitt. Tänk om man hade alla avsnitten på DVD! Skulle alltid ha något bra att titta på!

Nu blir det natten för mig så jag kanske slipper att vara så seg imorgon som jag har varit idag. Jobb väntar och sedan instruktörsmöte på kvällen....

Ciao!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback