Bloggtorka!

Tja idag har det varit en sån där alldeles vanlig dag där inte värst mycket speciellt har hänt. Tog en sovmorgon imorse (halv nio) och fick hasta på lite för att hinna i tid till dagis och jobb. Ganska lugnt på jobbet, särskilt på eftermiddagen så det är inte så mycket att orda om. Nu får jag lite härlig bloggtid över eftersom Peter nattar Lina.


Eftersom jag har lite bloggtorka så kan jag väl berätta att jag har börjar en ny diet-för femhundrade gången typ...Känns lite uttjatat att skriva det men skam den som ger sig! Provade ju Viktklubb på Aftonbladet ett tag men det funkade typ i tre veckor i stöten och sedan var jag less på att sitta hur länge som helst varje dag och skriva in vad jag hade ätit och sedan var jag tillbaka i den vanliga onyttiga trallen igen.

Den här gången har jag valt att följa den omstridda LCHF-dieten. Det vill säga att man äter minimalt med kolhydrater och massa fett (men bra fett). Har varit lite skeptiskt till detta eftersom man inte riktigt vet vad en sådan diet gör med kroppen på lång sikt. Men om jag har förstått det rätt har socialstyrelsen fått backa i sin kritik eftersom man inte kan påvisa att man löper förhöjd risk för hjärt och kärlsjukdomar med dieten. Tvärtom så har den ju funkat jättebra på till exempel diabetespatienter. Förövrigt så skiter jag i vilket just nu för det kan inte vara värre än att proppa i sig godis, chips och snabbmat i alla fall...

När jag bantade ner mig drygt 13 kilo för cirka tio år sedan så höll jag också en väldigt låg kolhydratnivå men samtidigt åt jag ju nästan inget fett heller. Den metoden var fruktansvärt effektiv men jag kommer aldrig att glömma hur hemskt hungrig jag var de första veckorna. Jag rasade i vikt och snittade ungefär två kilo i veckan vilket är ganska mycket. Jag kommer så väl ihåg att jag svor på att aldrig göra om det efteråt. Konstigt nog höll jag vikten väldigt länge men det var nog tack vare att jag tränade så mycket plus att jag var yngre...

Nu har jag hållit på i en och en halv vecka, fast jag fuskade enormt förra helgen när jag fyllde år men det ska inte upprepas, och jag gick trots fusket ned 1,3 kilo första veckan. Inte illa. Jag har inte tagit bort alla kolhydrater, jag har bytt smörgås mot knäckebröd, men jag försöker att undvika dem helt vid lunch och middag. Kroppen behöver ju trots allt litegrann kolhydrater att jobba med och speciellt när man tränar, men inte alls så mycket som man kan tro. Eftersom jag är en smörgåsmänniska och eftersom jag jobbar där jag gör så är just smörgåsätandet den värsta vanan att bryta. Har slunkit ned i alla fall två smörgåsar den här veckan men det har det gjort för att jag har planerat för dåligt. Planering är A och O när man går på diet-annars är det kört.

Light-dricka bör man inte dricka under LCHF-dieten för det ökar sockersugen men det kommer jag blankt att strunta i kan jag säga redan nu....Någon måtta får det vara....
Frukt är något som man inte heller ska frossa i eftersom det höjer insulinhalten i blodet och ökar annat sockersug. Jag äter ju inte värst mycket frukt så det ska nog gå bra antar jag.

Det som jag redan nu har märkt är att man håller sig mätt väldigt länge och dessutom kan man ju äta saker som är väldans gott. Grädde, creme fraiche, fetaost, brieost, smör med mera...
En tumregel är att det inte ska finnas mer än 5 g kolhydrat per 100 gram vara. Jag kollade detta idag när jag skulle handla yoghurt och blev lite förtvivlad. Det är i stort sett bara turkisk yoghurt (den feta) som jag tycker smakar blä och den naturella yoghurten som är riktigt sur som faller inom ramen. Det vill säga att cirka 90% av yoghurtutbudet är bara att glömma. Den jag äter i vanliga fall har 12 g. Jag får väl helt enkelt göra smoothie av den så går det kanske bra.

Ost får jag äta...

...och grädde och jordgubbar...mmm...

I vilket fall som helst så kommer jag inte att tjata allt för mycket om detta i framtida inlägg på denna blogg utan är någon intresserad av hur det går för mig så gå in på Tessans blogspot i länklistan och kolla. Där kommer jag att blogga litegrann om detta i fortsättningen...

Nu ska jag läsa lite andra bloggar och sedan ska jag bara ta det lugnt. Känns som om jag börjar komma ned lite i varv efter en väldigt stressig sommar på jobbet samt en väldigt stressig början på hösten med lite allt möjligt. Även jag behöver ta det lite soft ibland....

Ha de så länge...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback