Stan är bra men landet bäst...

Har precis kommit hem ifrån Stockholm men kan inte lägga mig riktigt än även om jag är trött som en gris. Snålisen Tessan stängde nämligen av värmen innan jag åkte och nu är det en aningens kallare än då....Provar mina nyinköpta och supersköna tofflor just nu....

Det har varit två minst sagt intensiva dagar och jag har faktiskt inte hunnit fota lika mycket som vanligt men några smakprov kommer jag att bjuda på.


Väskan packad. Innehåller mestadels skor. Ska man gå omkring i storstan måste man ladda med skor....


Vi lämnar soliga Karlstad med X2000


Vi snabbcheckade in på hotellet och gav oss sedan ut på stan medans affärerna ännu var öppna. Första anhalten blev Buttericks. Både jag och Lotta skulle köpa Halloweengrejer till kidsen. I Stockholm verkar Halloween vara jättestort för det var kö IN i affären. Inte när vi gick in som tur var men när vi gick ut fick vi se det!

Sedan köpte vi lite smink på PUB och jag inhandlade ett par sköna mystofflor (det glömde jag när vi var i Karlstad senast). Sedan spenderade jag en evighet på BR för att hitta något kul åt Angelina. Hon hade önskat sig en bil. Hittade ingen kul bil men till slut fick jag syn på en radiostyrd Fisher Price-bil som jag hoppas att hon tycker är kul.
Var inte på något vidare shoppinghumör. Jag ska ligga lågt på den fronten tills jag har gått ned i vikt tänkte jag....Det är ändå inget kul att köpa kläder i storlek 44.


Sedan var det dags för middag. Vi var vrålhungriga för vi hade inte ätit på sju timmar. Frida tipsade om Fridays i Kungsan och det var nära och bra tyckte vi. Kanongod mat och nej...jag skippade INTE kolhydraterna denna gång. Det fick bli en ordentlig biff med ostgratinerat potatismos, kryddsmör och lökringar till. Såååå jävla gott.


O just det ja...vi fick vänta 35 minuter på att få ett bord och då slank denna ner oxå....Nästa spillde jag ut i Fridas knä när hon anlände....


Eftersom dieten redan var bortglömd blev det varm brownie med glass, kolasås och chokladsås som efterrätt...ska det vara så ska det....


Frida skulle "bara ha ett glas vin" men det blev visst lite annat också....


....mmmmm va gott....Så himla kul att hinna träffa Frida en liten stund när man för en gångs skull är i stan. Friends forever.

Vid tiotiden var vi så mätta och trötta att det var dags att knalla tillbaka till hotellet och få lite sömn....

Idag ringde klockan halv sju och vi slängde i oss lite hotellfrukost (inga kolhydrater där i alla fall) och hann i god tid tills pendel¨tåget gick ut till Rotebro 8.05. En väldigt fördel att bo ett stenkast från centralen må jag säga.

Skulle till Jästbolaget och där luktade det minsann inte så himla gott....


Jäst-tillverkning....


Här bytte vi om och den lilla skrubben luktade mer jäst än allt annat...Höll på att få spy...tur att jag inte drack många öl igår...


Redo för smörgåstillverkning...

Vi var nio personer som skulle gå kursen och alla utom vi och en bagare ifrån Degerfors var ifrån Stockholmsområdet. Vi blev indelade två och två och jag fick jobba med en kille som hette Gabbe.
Vi fick en massa recept tilldelade men dessa skulle vi inte slaviskt följa utan hitta på egna grejer. Först var det meningen att de olika grupperna skulle göra olika sorters smörgåsar. Några med lax, någon med kyckling osv. Sedan ändrade Tina (kursledaren)sig flera gånger om och så helt plötsligt blev det total anarki i köket. Alla gjorde allting liksom men produktiviteten och fantasin var det ju inget fel på. Det var soppor och sallader och till och med efterrätter på borden.

Han som jag jobbade med sprutade ur sig idéer och räknade upp en massa olika smak-kombinationer på typ två sekunder varje gång vi påbörjade en ny sorts smörgås. Jag hann liksom knappt med. En del saker var riktigt bra, en del mindre bra. Han hällde till exempel i alldeles för mycket honung i en röra som vi hade gjort med chevreost, creme fraiche och nötter som annars nog hade blivit jättegod. Nu blev den bara för sliskigt söt. Problemet var att han inte ville provsmaka något så det fick jag göra hela tiden. Han sa att han aldrig gjorde det vilket är helt obegripligt för mig. Det är väl en självklarhet att man måste göra! Speciellt när man bara mixar en massa konstiga ingridienser. Sedan hade han så vansinnigt bråttom så han hann knappt garnera färdigt innan han kastade sig över nästa projekt så där var jag ganska bestämd med att lägga sista handen på grejerna...

Vi hade så jäkla bråttom så jag hann inte ens att fota våra grejer innan de blev uppätna men här är vad några av de andra gjorde...


Som sagt så var det inte bara smörgåsar som tillverkades....när jag fick se detta så fick jag inte lite prestationsångest....


Här är lite av vad Lotta och hennes kompis fixade ihop....

Sedan efter tre timmars arbete kom det in fyra provsmakare som skulle bedöma våra alster efter smak, utseende och presentation. Inte så jäkla kul eftersom en utav dem var en riktig surkärring som jag absolut inte skulle vilja ha som kund på cafét. Eftersom vi hade så himla bråttom (läs han jag jobbade med) så var det där med presentationen inte så himla lätt. Vi kom ju knappt ihåg själva vad det var för ingridienser i de olika smörgåsarna. Vi fick hyfsade betyg ändå men jag blev ändå sur när "panelen" dissade vår smörgås med lax, räkor, stenbitsrom och limetopping för att den var "för vanlig" fast att de tyckte den var jättegod. Det var ju inte riktigt det de skulle bedöma eller?

Tror ändå (trots att det var lite rörigt) att man kommer att testa lite nya saker framöver för inspirerad blev man ju av alla duktiga deltagare. Gjorde till exempel en räkröra med yoghurt, avocado och äpple som var hur god som helst....Är nog lite för feg när det gäller att mixa ingridienser i vanliga fall. Ska bli kul att prova.

Kursen höll inte på riktigt lika länge som väntat (tur var väl det för jag var helt slut) så vi kom in till city redan vid tretiden. Vi tog en promenad till Gamla Stan och gick och kikade lite.


S: Clara kyrka. Stooor kyrka precis bredvid hotellet...


Det obligatoriska fotot på slottet....


Här fanns det mycket gott...köpte dock inget....


Hittade ett pyttelitet mysigt café där vi kunde värma oss och äta lite gott istället...


Efter att ha gått i en evighet inne på Gallerian och letat toalett samt kikat lite mer i affärer så avslutade vi med ytterligare en middag på Fridays. Fick bli en tallrik quesilladas för mig och det var så gott att jag åt upp nästan allt trots att jag inte var speciellt hungrig. Nu får det antagligen bli enbart proteinäting för mig i en vecka framöver....

Blev impad av kassörskan på Pressbyrån på centralen som trots att det var jättelång kö och mycket folk upptäckte en kille som snattade och smet ut. En annan tjej sprang blixtsnabbt iväg och haffade honom. Han fick snällt följa med tjejen in igen och betala för sig och sedan blev han ledsagad ut av två väktare. Allt inom loppet av en minut. Effektivt och uppmärksamt. Jag kunde inte ens avgöra om en tant smet före mig i kön eller inte (tror faktiskt att hon gjorde det). Så uppmärksam är jag.

Nu är jag i vilket fall jävligt trött och nu borde det i alla fall vara så varmt att jag kan krypa ned under täcket. Kanske får behålla tofflorna på vad vet jag...

Imorgon ska jag i alla fall hämta Angelina, som jag saknar hur mycket som helst just nu och sedan blir det heldagsjobb.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback