Göteborg del 1

I fredags morse gav vi oss iväg söderut. Jag var trött som en gris för jag hade suttit och kollat ikapp OS hela natten eftersom jag jobbade sent torsdag kväll plus hade möte med gymnastikföreningen.
Lämnade Lina hos morsan och muttrade något om att vi troligtvis inte skulle få åka tåg hela vägen till Göteborg eftersom tågen inte funkar så himla bra vid snöväder. Hade med andra ord onda aningar...
Snön vräkte ned redan när vi åkte till Åmål och väl på perrongen så var jag himla glad över att jag förnuftogt nog hade satt på mig både tjocka vinterjackan och Viking-kängorna...
Somnade ganska omgående och vaknade av att tåget stod stilla. Tydligen var det något växelfel och ett tåg stod i vägen. Efter ytterligare ett tag fick vi ett nytt medellande från en helt knäckt lokförare att loket hade pajat. För mycket snö hade kommit in i motorn. Min reaktion var ett gällt gapskratt och ett: Vad var det jag sa!!!!??? De andra passagerarna stirrade på mig som om jag inte vore klok.


Här stannade vi. Mitt på en åker strax söder om Mellerud. Inte en större väg i sikte ens...bara snö, snö, snö och en kyrka i sikte...


Peter var smart och fixade mat och dryck åt oss innan allt tog slut, vilket inte dröjde många minuter....


Eftersom tåget inte var fullt så satte vi oss allihopa på samma ställe och sen fanns det inte så mycket annat att göra än att smälla upp några öl. Hade ju faktiskt en hel väska med mig...hihi....Kan tillägga att tåget stod still i några timmar så vi han med ett ex antal och hade en egen liten nöjeshörna där på tåget. Vi tyckte i alla fall att vi var hysteriskt roliga och jag har inte skrattat så på länge...Det mest dråpliga var vår tågvärdinna Doris som sprang som en skållad råtta genom alla vagnar och försökte ge information så gott hon kunde trots att det kom motstridiga uppgifter hela tiden. Först skulle vi bogseras tillbaka till Mellerud av ett godståg och sedan få åka buss. Sen skulle vi bogseras av ett annat lok till Göteborg och sedan ropar plötsligt lokföraren att han hade "LOKaliserat problemet". Hysteriskt kul! Loket gick cirka en meter sen var det stopp igen....
Till slut kom vi dock iväg och kom nästan fram till Öxnered (fattades några meter) när nästa stopp kom. Banarbetare stod ivägen och skottade...
Sedan åkte vi en stund till och japp...sen var det dags för stopp igen....

Denna gång passande nog vid en vägövergång så vi stod still och en massa massa bilar stod också still...En slang mellan vagnarna hade tydligen gått sönder. Vid det här laget var man både ganska härdad och ordentligt berusad och man undrade om det inte skulle gå snabbare att promenera sista biten...

Efter cirka fem timmar så var vi då äntligen framme! Halleluja!


Hann att ta en bild av det berömda loket! Fick tyvärr ingen bild av Doris men hon gjorde vår resa betydligt roligare....



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback