Skolavslutningsdebatten...

...rasar här i Årjäng. Många föräldrar är väldigt upprörda över att årets avslutning inte kommer att ske i kyrkan på grund av att vissa barn då inte kan närvara av religiösa skäl. För nuvarande har inte jag några barn som går i skolan i Årjäng men i dagens artikel i tidningen så verkar det som om det gäller även Smolmark. http://www.nwt.se/arjang/
Det här är antagligen en av de mest idiotiska saker som skolledningen i den här kommunen någonsin har bestämt, enligt min åsikt. Jag trodde att vi bodde i ett demokratiskt land där det är brukligt att majoriteten brukar få bestämma. Men tydligen inte....har inte tid att utveckla ett resonemang här och nu men jag lovar att skriva av mig ikväll...

Okej nu fortsätter jag...
Anledningen till att man inte ska fira i kyrkan är att vissa barn tillhör religioner som inte tillåter dem att vara i kyrkan och eftersom avslutningen räknas som en ordinarie skoldag så menar skolchefen att man inte kan utestänga några barn. Fine! Men det är ändå ett väldigt skitnödigt beslut. Jag skulle vilja veta exakt hur stor risken för en DO-anmälan är för jag tror inte att det är många som protesterar.
Däremot leder detta beslutet säkert till att öka misstron mot alla med andra religioner.
Jag träffade två invandrar-tjejer idag som var topp tunnor rasande över detta beslut. De kände sig utpekade och bedyrade att de absolut inte hade någonting emot att låta sina barn gå till kyrkan och de var beredda att samla ihop ett helt gäng med andra invandrare med samma åsikt och göra ett besök uppe på kommunhuset. Faktum var att de stegade iväg direkt men skolchefen var inte inne...

Jag erkänner att jag själv är en person som håller hårt på traditioner. Jag tycker att det är viktigt med traditioner. Jag är däremot inte rädd för förändringar men då ska de för det första vara till det bättre och för det andra så är det viktigt att titta på varför man ska förändra något. I det här fallet så anser jag att man inte kan hitta en bätttre och vackrare lokal för en avslutning än kyrkan. En examen ska var högtidlig och hur högtidligt är det att knöka in en massa folk i finkläder i en sporthall? Vad det gäller anledningen till förändringen så är den inte tillräckligt stark tycker jag. Vilken religion man ska tillhöra är något man väljer själv och lever man i ett land som Sverige där kristendomen fortfarande är största religion så får man kanske stå ut med att inte alltid kunna deltaga i allting. Det tror jag de flesta är ganska införstådda med. Jag vill poängtera att jag inte är ett dugg religiös själv men jag har inte det minsta ont av att höra Guds ord eller sjunga en psalm då och då.

Min protest handlar egentligen inte bara om att vara i kyrkan eller inte. Jag är mera orolig över vad som kommer att vara nästa grej som ska ändras på på grund av att några enstaka kan ta illa upp...Ska vi inte få ha några svenska traditioner kvar i framtiden?

Jag kommer ihåg en gång när jag gick i åttan och vi var två klasser som hade varit på en skolutflykt. Under den här tiden härjade nynazismen som värst och gruppen Ultima Thule hade nått en viss framgång. På hemvägen satt vi allihop och sjöng en massa låtar som alla kunde och till slut klämde vi till med Du gamla du fria för den kunde garanterat allihop. Det skulle vi inte ha gjort. Lärarna som var med på bussen blev skogstokiga och vi fick en utskällning utan dess like. Vi satt som fågelholkar och fattade nada. Det var första gången jag började fundera på vart det här landet var på väg när man inte ens kan sjunga sin egen nationalsång utan att klassas som både nazist och rasist....Det jag menar är att vi i Sverige ska vara så överduktiga och antirasistiska att vi skapar lagar och förordningar som man med sunt förnuft borde kunna se att bara ökar klyftan mellan invandrare och svenskar. Som en av tjejerna jag pratade med idag uttryckte sig: "Vi har inte bett om detta"...Nä just det.

Ska bli mycket intressant att se vad som komma skall för diskussionen är nog långtifrån över...

Kommentarer
Postat av: Knut Langsrud

Hej Therese



Fruktansvärt bra skrevet och det är faktiskt mycket konstigt att man snart inte kan sjunga sin nationalsång.

2010-05-06 @ 22:24:47
Postat av: Ulrica Simonsson

Kunde inte sagt det bättre själv!!!

2010-05-06 @ 22:37:26
Postat av: .

Man bör vara lite restriktiv med att göra denna diskussion till en invandrarfråga, då detta inte är en diskussion som enbart rör de av annan religion. Det berör även de av "oss" svenskar som icke är troende, för även ateismen ingår i det som kallas religionsfrihet och hur många är det inte som kan anses höra till denna "bekännelse"? Det är många "svenskar" som önskar en examen fri från religiös påverkan , för problemet är inte lokalen i sig...

2010-05-07 @ 17:39:41
Postat av: Tessan

Till den anonyma kommentaren: Jag är ledsen att det inte framgick i mitt inlägg att jag naturligtvis inte tror att det är invandrare som är upphovet till detta. Är väl införstådd med att det finns andra grupperingar som är emot en avslutning i kyrkan. Men jag ställer mig lite frågande till en sak och det är: Om inte själva lokalen är problemet vad handlar det om då? Under examen brukar det ju inte vara värst mycket religiöst med i bilden vad jag kan minnas förutom att det är en präst med och att man sjunger någon enstaka psalm. Prästen brukar för det mesta prata med barnen och önska dem ett bra sommarlov...

Sen har jag så himla svårt att förstå att man kan bli så anti religion att man inte klarar av att höra böner eller psalmer eller dylikt. Det om något känns fruktansvärt trångsynt på något vis tycker jag.

Jag har som sagt själv besökt kyrkan massvis med gånger under hela mitt liv utan att någonsin känt mig påtvingad religionen. För mig är kyrkan enbart en byggnad som är vacker, ljus och lämpar sig otroligt bra för sång och musik samt att den är öppen för alla.

2010-05-07 @ 21:33:19
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback