Bakardag...

 

Ja idag passade vi på att vara inne och baka eftersom det var ganska så kyligt ute om man säger så...
Hade tänkt att baka lussekatter och tryfflar men eftersom jag behövde kesella och det var slut på ICA så blev det lite annat istället. Orkade inte fortsätta till nästa affär liksom...det får bli en annan dag...


Pepparkaksbak tyckte Lina att det skulle bli och Jonna hängde mer än gärna på. Jag tycker aldrig att de pepparkakor man gör själv blir lika goda som de man köper men det är klart att kidsen ska få göra några stycken om de vill...Lina tröttnade ganska så fort men Jonna bakade upp hela degen....


Resultatet var väl lite sisådär eftersom jag inte direkt är någon hejare på att kavla jämn deg. En del var tunna som löv och en del ganska så tjocka he he...nu är det i alla fall avklarat. Pepparkakshuset överlåter jag till Peter...

Sen var det dags att göra lite Rocky Road-kakor. Jag har ju hört talas om att de där kakorna ska vara ruskigt goda och jag har tänkt att baka dem många gånger men har aldrig kommit till skott. Nu var det på tiden tyckte jag. Kan de bli annat än ruskigt goda med de ingridienserna? Här kommer receptet om ni inte har provat:

600 gram mörk choklad (jag använde 70%-ig)
2 nävar med minimarshmallows
2 påsar dumlekola
3 dl salta jordnötter
1 dl pistagenötter

Bara att smälta chokladen i vattenbad och sedan blanda ihop alltihop till en enda smet. Häll ut i en form och in i kylen och sedan skära i önskad stor bit. Lätt som en plätt! Och joodå jag smakade allt trots mitt utlägg om minimalt med kolhydrater imorse...men man måste jo ändå provsmaka och det var gott kan jag lova...tyvärr så ratade både Stefan och Peter kakorna på grund av den mörka chokladen så jag och Lina får väl äta allihop antar jag...

 
Snodde en bild på dem eftersom jag inte har hunnit skära upp mina än....

På kvällen var det dags att ge sig iväg på skatteinformation för ideella föreningar på Tingshuset. Det var väldigt informativt och bra förklarat allting så jag ångrar inte en sekund att jag gick dit. Alltid bra att veta vad som gäller för Skatteverkets djungel kan vara nog så svår att hitta i...
Lina fick ta en efterlängtad sväng till mormor under tiden.

Imorgon blir det jobb igen så nu är det dags att sova snart. Ska bara stoppa i lite grejer i Linas kalender. Litar inte riktigt på att hon kan hålla fingrarna i styr så jag tänkte faktiskt lägga i saker dag för dag. Tror att det blir bäst så...

Gonatt för idag...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback