Mâten i dagarna tre...

Nu är den äntligen här. Näst bästa helgen på hela året. Mâtenshälja! Den bästa är förstås julhelgen.
Vet inte riktigt varför jag älskar mâten så men det har jag alltid gjort. Det är nog av en massa anledningar egentligen. För det första för att det för en gångs skull blir lite liv och rörelse i Årjäng. Sen så är det förstås atmosfären, dofterna, godiset, festen på lördagkvällen plus alla glada mäniskor man träffar och tjötar med...Inte är det för sakerna de säljer i alla fall. Köper nästan aldrig något på mâten, på sin höjd några blommor, strumpor och lite godis...Oftast är jag så trött och bakfull på söndagen så det blir inte så mycket...

I år så ska jag ju göra mâten på riktigt eftersom jag är ledig lördag för första gången på tio år!! Helt otroligt konstigt känns det...När jag jobbade på Noréns var jag alltid ledig på mâten eftersom jag tog på mig att jobba hela midsommarhelgen istället och då bodde man i princip där uppe i dagarna tre.
Nu kan man ju ta det hela med lite ro och för en gångs skull slippa stressa när man ska ut på kvällen. Ska på förfest hos L. och det ska bli jättekul. Min hypersnälla bror ska passa Angelina!!! Han är allt en guldkille han...

Tog en vända efter jobbet och Lina var i extas av förväntan. Körde den vanliga rutinen. Först körv med lompe vid ÅIF-ståndet . Alltid gött med körv.
Sen tog vi lotter i Silleruds IF:s tombola. En tradition som upprepas varje år på fredagkvällen av tre olika anledningar. Fram tills för två år sedan stod alltid morsan och sålde där på fredagkvällen och när jag var tonåring så slapp jag aldrig förbi utan att hon körde utandningsprov och nykterhetskoll på mig. Kan inte säga att jag klarade testet värst ofta men då såg hon i alla fall i vilket tillstånd jag var när jag spatserade förbi...Den andra anledningen är att jag kommer ifrån Sellre och vill såklart stötta SIF. Den tredje anledningen är att de har så många vinster så man vinner nästan alltid något. Idag blev det ett fat...


Lina åkte en massa karuseller men "masken" var nog roligast...Det är ganska tacksamt att gå upp hyfsat sent på fredgkvällen för det är nästan tomt i barnkarusellerna och de får åka läänge ibland. Sen är det ju så fin med alla färgglada lampor och så...jag vet att när jag var liten var jag skitarg över att inte få vara på mâten på kvällen någon gång...

Blev lite orolig när vi inte träffade på Stefan på tivoliområdet. Han är ju i en lite lurig ålder vi ville gärna se honom innan vi gick hem. Till slut så hittade vi honom på discot och allt var OK. Kom hem före utsatt tid gjorde han också....Skönt.

Lina fick en Snövitballong innan vi gick hem och så blev det lite munkar också. Gissa om jag var sugen!!!! Nåja...idag åt jag kålsoppa hos golfklubben i alla fall och det var supergott. Tror inte att jag har käkat kålsoppa på typ tio år eller något. Säger alltid att jag ska göra det men det blir liksom inte av... Undrar om morsan har kokat kålsoppa? Får ta en sväng dit och kolla imorgon...Peter lär i alla fall få lida av sviterna för nu har det börjat bubbla i magen... haha...

Nu sover Lina som en stock och troligtvis Stefan också....Bara att samla krafter inför imorgon...Det blir en lång dag...

Hej på mâten!!!


Kommentarer
Postat av: Nilsann

I have surfed to your site accidentally and can not break away from it. It is really great!

2011-05-06 @ 10:34:53
URL: http://nilsann.blogger20.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback