I ketos igen?

Ja nu har jag varit väldigt strikt på kolhydraterna i tre hela dagar och jag tror faktiskt att jag är tillbaka i ketos igen. Här följer en förklaring om vad ketos är för er som inte vet:

Ketos är en kemisk omställning i kroppen som uppstår när du äter väldigt lite kolhydrater och därför främst använder fett som energikälla. Fettet omvandlas till ketoner som kan användas som bränsle - därav namnet. För att detta ska hända bör man äta mindre än 40 gram kolhydrater om dagen. Bör tilläggas att man även bränner en del fett när man äter mer kolhydrater, men inte lika snabbt.

Sockersuget är redan borta. Jag har ätit vällagad och riktigt fet mat så jag har hållt mig till lagom portioner och därmed är jag på rätt väg igen. Ja det vet jag ju inte förrän på tisdag vad vågen säger men det bästa är när suget försvinner. Då mår man som bäst. Trodde dock att det skulle längre än tre dagar...Jag måste vara extremt sockerkänslig eftersom det är sådan skillnad. Jag äter inte värst mycket kolhydrater annars heller men tydligen så att det räcker för att suget ska ta överhanden...Och förresten: imorse hade jag gått ned 0,7 kg sen igår...


Kommentarer
Postat av: Maria

Hej

Följer din blogg efter att Marie rekommenderat den :) Jag går på LCHF och trivs m det. Min vän vill börja men har ett enorm coca cola beroende, han undrar nu om han kan byta ut den mot Brämhultsjuice en stund i början, späda med vatten givetvis, och sen är medveten att ketos inte infaller utan det då blir en mer långsam viktnedgång. Eller blir det ingen alls då det är fruktsocker han får i sig???

tack hälsn Maria

2011-03-01 @ 12:43:27
Postat av: Tessan

Det där är en lite relativ fråga. Personligen anser jag att juice är bra mycket bättre än cola så jag tycker absolut att han ska prova det om han inte kan sluta helt. Det beror ju lite på hur överviktig han är ifrån början skulle jag tro och naturligtvis hur mycket han dricker. Jag kan gå ned en hel del trots att jag "fuskar" ibland medan somliga inte kan fuska alls innan det syns på vågen. Men bättre än cola är det ju absolut. Själv dricker jag bara cola zero och jag har inte slutat med det trots att jag vet att det inte är bra. Inget socker men mycket annan skit. Har dock försökt att dra ner ordentligt på det...Jag dricker dock inget annat än vatten annars...

Kul att du har hittat hit förresten. Hoppas att LCHF funkar bra för dig:))

2011-03-01 @ 13:46:04
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback