Min matsedel v.7

Måndag: Kasslergratäng (eget recept)

Tisdag: Lövbiffspanna

LCHF - Fantastiskt god lövbiffspannaFör 3 personer.
Från: Matklubben.se

Ingredienser

1 msk smör
4 lövbiffar
1 dl hackad paprika
½ röd lök
3 vitlöksklyftor
100 gram Philadelphiaost - örter och vitlök
3 dl crème freich
3 dl vispgrädde
½ dl hackad basilika
1 tsk chillipeppar
1-2 tsk paprikapulver
Svartpeppar
Salt

Gör så här

Strimla lövbiffen och stek i smör. Stek rödlöken och vitlöken separat i smör och häll i pannan med biff. Strö över paprika och låt den stekas en stund innan du häller över vätska.

Klicka i ost, crème freich och grädde. Strö över hackad basilika och krydda med salt, peppar, paprika och chillikrydda.

Servera med sallad.

Onsdag: Torsk med krämig spenat

400 g torsk
500 g fryst spenat
1 färsk broccolibukett delad i små bitar
1/3 purjolök i strimlor
1 tomat i skivor överst

Gör en sås av
2 stora, rivna vitlöksklyftor
2 tsk pepparrot
3 msk majonnäs
100 g creme fraishe
1 ägg
salt
peppar
cayennepeppar
ev. en skvätt vatten för en lösare sås som är lättare att hälla/bre ut över gratängen.

Tillaga i ugnen, 175 g ca 20 min

Torsdag:LCHF-våfflor

LCHF-våfflor
Receptet hämtat från www.znack.se

Ingredienser:

2 ägg

1.75 dl mandelmjöl

1 dl grädde

3/4 tsk bakpulver

2 msk smält smör

nypa salt  (skippa salt om du tar vaniljpulver i)

½ tsk vaniljpulver (ekologiska)

Gör så här:

- smält smöret

- vispa ihop övriga ingredienser och häll i det smälta smöret precis innan gräddning.

Fredag: LCHF-pizza
Recept hämtat från:www.znack.se

2 Ägg
2 dl Pofiber (gluten hyllan)
2 dl vatten
2 msk Fiberhusk (gluten hyllan)
1 tsk oregano
1 tsk Bakpulver
1 msk rapsolja och 1 msk smält smör

ev. lite chilipulver och vitlökssalt

Gör så här:
Knäck äggen i en bunke
Häll i pofiber och  vatten samt  fiberhusk, salt, bakpulver, oljan, smöret och kryddorna och rör runt ordentligt , degen ska kännas ungefär som en mördeg, är den för torr så tillsätt lite mer vätska.
Låt det stå och svälla 15-20 minuter.

Sen trycker du ut den på ett bakplåtspapper och gräddar i mitten av ugnen 10-15 min.
Ta sedan ut plåten och låt svalna ett par minuter, lägg sedan på tacosås (medium) och sedan riven ost, ta sen det du känner för. tex. skinka, köttfärs, räkor eller vad du ni önskar =)


Lördag:Pepparbiff med kantarellsås (eget recept)

Söndag:Kyckling med banan/curry/jordnötter (mindre LCHF-vänligt)

Sådär ja...nu får vi se om det verkligen blir såhär...

Kommentarer
Postat av: Pam

Jag måste bara få berömma dig för din trevliga blogg och din otroliga viktresa! Du har inspirerat mig till att börja med LCHF och det har jag nu hållit på med sen början av året! Vikten går sakta men måtten minskar hela tiden :-) har skaffat mig en egen liten blogg (mest på skoj) där jag skriver upp recept och så, och jag hoppas du tillåter om man "lånar" recept av dig?

2011-02-14 @ 08:04:47
URL: http://candycone.blogg.se/
Postat av: Tessan

Vad roligt att höra att man kan inspirera någon. Ska absolut kolla in din blogg. Du får väldigt gärna låna recept men om det finns en källhänvisning så använd den eftersom jag i min tur lånar de flesta av recepten jag med. Lycka till med viktnedgången.

2011-02-14 @ 17:24:28
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback