Enkelspårig

Många frågor som rör LCHF får jag och många undrar om frukosten. Måste man äta bara bacon och ägg? Näe det måste man inte men jag gör det nästan varje dag. Eftersom jag inte äter yoghurt eller fil så tycker jag att ägg och bacon fungerar bäst för mättnadskänslan och sen älskar jag (tro det eller ej) fortfarande denna mat.
Jag kan vara fruktansvärt enkelspårig i min mat och det är inget som har kommit nu när jag går på LCHF. Förut så åt jag alltid en skål med naturell yoghurt och START med två knäckemackor till och kanske någon frukt. När jag beställde pizza så var det uteslutande Hawaii-pizza och så vidare. Jag har helt enkelt inte ett behov av att variera mig hela tiden, vilket kan vara rätt så bra om man lagar LCHF och det blir över...inga problem att äta dagen efter...

Variation då? Jag har sett att många äter turkisk yoghurt med hemmagjord musli eller avocado med något tillbehör. Jag är inte ett fan av avocado så det har jag aldrig testat till frukost. Fil med frön är en annan variant och så kan man äta pålägg som ost och skinka bredvid. Tonfisk med keso är gott lika som tonfisk med majonäs. Bara fantasin sätter stopp.
Vill man ha sin "smörgås" så kan man ju baka LCHF-bröd. Finns många recept på nätet. Jag har dock inte testat detta än för jag har inte känt behovet av det men jag tror att jag snart ska testa dessa som många säger är goda. Här kommer receptet på Oopsies:

Recept på ett lätt och luftigt LCHF bröd som går att använda till mycket!

Oopsie-bröd
Tid: 35 minuter
Antal: ca 6 st Oopsies

Ingredienser
3 ägg
100 gram philadelphiaost
Lite salt.
Ev. lite bakpulver.

Gör så här
Dela på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna hårt med lite salt. Man ska kunna vända på bunken utan att vitorna rinner ur. Vispa gulorna i en annan bunke tillsammans med philadelphiaosten och (Ev. lite bakpulver). Sedan vänder du försiktigt ner ostsmeten i vitorna. Lite i taget. Rör inte alltså, utan blanda försiktigt. Detta för att man vill bibehålla luften i smeten. Klicka sedan ut på smörat bakplåtspapper och grädda i ugnen på 150 grader i 25 minuter!

Variationsmöjligheter
Detta grundrecept går även att använda till bl.a. smörgåstårta och rulltårta, har du fler förslag på vad man kan använda brödet till, skriv en kommentar!




Kommentarer
Postat av: Mountain Road

Man kan använda dem som bas till pizza eller varma smörgåsar :) dem är jättegoda nygjorda med smör och ost på! Du måste prova!

2011-01-20 @ 08:32:08
Postat av: Tessan

Ska testa att göra dem till helgen när jag är ledig!

2011-01-20 @ 08:52:12
URL: http://flowerroad.blogg.se/
Postat av: Ulrika

hej! Jag gjorde dom förut, jätte goda!

2011-01-20 @ 13:46:59
Postat av: Tessan (Café Broms)

Fan va du lagar mat Ulrika:))Bra att de är goda för jag kanske borde variera mig lite...hehe

2011-01-20 @ 14:13:28
URL: http://cafebroms.blogg.se/
Postat av: Sussilusen

Jag har gjort dom och använt dom som hamburgerbröd

2011-02-26 @ 10:32:52
URL: http://sussilusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback