Hopplöst efter...

Hej hopp! I am back efter över en veckas blogguppehåll! En del av er har hört av er och undrat om jag inte ska blogga mer och det är ju kul men jag har helt enkelt inte haft varken tid eller möjlighet...Har spenderat nästan all tid ombord på Millan och på de platser som vi har besökt fick man vara glad om man hade mobiltäckning:))

Det har varit ganska så skönt också och inte hänga vid datorn men nu är jag väldigt sugen på att lägga ut en massa bilder från semestern må ni tro!
Det är väldigt många bilder så det kommer nog att ta ett tag misstänker jag...

Igår gjorde jag första arbetsdagen igen och idag är jag ledig. Lite mjukstart sådär:)) Det var väldigt gruvsamt i söndags kväll men man kommer skrämmande fort in i gamla gängor igen.

Tja då ska vi se var vi var någonstans...ja just det...senaste inlägget var ifrån Fredrikstens fästning och dagen efter åkte vi ut på sjön...

Första stoppet: Bengtsfors gästhamn

Diesela är också med...Eftersom J. och S. inte gärna vill vara med på bild så får jag väl i alla fall visa deras snygga båt:))

Lina är överförtjust över att både klättra och plaska i den fina lekparken efter en lång båttur...

Middag intogs på Freden (tror jag att det hette). Den mongoliska buffén var verkligen supergod!

Semesteröl till detta är inte fel...

Såhär fint var det på kvällen när vi hade lite brygghäng. Tyvärr höll myggen på att käka upp oss totalt!

Lina kollar på film på morgonkvisten....

Det är ägg och baconfrukost som gäller även i båten:))

Lite tanklagning och finjusteringar innan vi drar vidare...

Vi skulle ju egentligen ha vänt norrut igen mot Östra Silen men J. och S. frågade om vi inte ville hänga på söderut istället genom kanalen. Varför inte tänkte vi och hakade på...Här lämnar vi Bengstfors...

Lina leker att hon är en hamburgare mellan två hamburgerbröd...tja vad säger man? Fantasin skenar ibland...

Strax innan J. fick lite problem med drevet...

...så vi fick stanna på det här mysiga stället medan han mekade lite...

Vy upp mot 20:e slussen (den har inget riktigt namn). Mitt i skogen mellan Bengtsfors och Billingsfors. Hur fint som helst var det här!

Till min och Linas stora lycka så hittade vi smultron...

...och efter att ha mumsat ett tag så höjde vi blicken och fick se den här gigantiskta mystacken. Vi hade full skorna med myror när vi lämnade platsen...

En hel del schyssta hus finns det efter Dalslands kanal...Vilken dröm att bo såhär!

Möte med Dalslandiabåten...

Många många slussar blir det under resans gång och när pappa och mamma inte hinner laga mat så får man käka morötter...

En av de mest idylliska platserna längs kanalen, Buterudslussen, där fallen enbart var 30 centimeter. Med andra ord märkte man inte ens att man slussade...

Framme i Håverud. Gissa om Peter var nervös för den berömda "rännan"...

Såhär ser den ut för er som inte vet...Jag hade inte läst på värst mycket så jag trodde att den var skitlång, vilket den ju inte var. Bara drygt 30 meter ju...lite besvikna blev vi faktiskt men bra gick det...

På plats i Håveruds gästhamn. Vädret var inte det roligaste dock. Ganska grått och kallt...

Lina somnade innan de sista slussarna...Hon var verkligen en ängel hela resan. Inte mindre än arton slusstrappor avverkade vi på en dag och inte ett endaste gnäll från den här lilla tjejen!

Lina fotar mig...

...och jag henne....

En ganska så trött kapten väntar på mat...

Brasseriet i Håverud...

...och där hade de mat som hette duga kan jag lova. Oxfiléburgare med skagenröra och klyftpotatis åt vi allihopa och det var fanimej det godaste jag har ätit på år och dag!!!

Morgonen efter bestämde vi oss för att göra hela Dalslands kanal (alltså ner till Köpmannebro). Här är en liten söt stuga bredvid Upperudslussen.

På rekommendation av slussvakten så stannade vi till och kollade fotoutställningen i det gamla magasinet strax nedanför slussen. Jättefina bilder från slutet av 1800-början av 1900-talet. Det var en son till en gammal slussvaktare i Upperud som hade tagit dem.

Fina hantverk fanns också att beskåda. De här askarna tyckte jag var superläckra!

Fin liten träbåt

Utanför magasinet träffade vi Odd som kallade sig själv "en sjötomte"...snäll var han i alla fall och gav Lina lite bröd så hon...

...kunde mata de gigantiska fiskarna som bodde i närheten av bryggan...Odd berättade att de hade funnits där i många många år och ingen vet riktigt säkert vilken sorts fisk det är...

Försökte fånga dessa stoora fiskar på bild men det gick ju inte...den där ankan levde dock lite farligt när de kom upp till ytan och snappade brödbitarna:))

Jodå...jag får också vara kapten ibland...

Broöppning i Köpmannebro

Lina försöker som vanligt att fånga fiskar i sin hink...

Vi skulle egentligen övernatta i Köpmannebro och sen vända om men eftersom "gästhamnen" här var i stort sett obefintlig så skulle vi ta en liten tur ut på Vänern för att se om det fanns någon annan gästhamn i närheten...

Här börjar Dalslands kanal...

Det gick inte värst stora vågor på Vänern denna dag men eftersom killarna blev lite obestämda på vart de skulle åka så blev vi liggande och guppade en stund och då fick jag nog och sa ifrån...Jag klarar max 10 minuters guppande och sen så spyr jag och roligare kan man ha...Här var vi dessutom utanför farleden fick jag reda på lite senare...tur att jag inte visste det då...
J. och S. drog vidare upp till Åmål och vi åkte tillbaka...

...och då var jag tvungen att hänga i den där stolpen till vänster och rycka i snöret för att kunna öppna järnvägsbron...ja vad ska man säga? Många konstiga situationer har vi varit med om på resan i alla fall...

Vi hamnade till sist i Upperuds gästhamn som var både välbesökt och väldigt fin...Lite badande och linbaneåkning blev det för mig och Angelina under kvällen...

Där träffade vi dessa två sköningar från Åmål...

...som hade en båt med detta minst sagt originella namn...Peter lärde sig att man INTE ska blanda whiskey, öl och rom hursomhelst :)) plus att det går utmärkt att värma Bullens pilsnerkorv på motorn....

Onsdagen bjöd på sol och jag passade på att sola i väntan på slussning i Upperud. Inte många minuter jag har haft tillfälle att liggga still på den här semestern...

Onsdagen var väl inte riktigt min turdag direkt. I Håverud höll jag på att hamna i vattnet efter att strömmen tog tag i båten och drog ut den precis när jag satte i ena foten i bryggan för att ta emot. Jag blev hängandes emellan båten och bryggan men lyckades i sista stund få tag på mantåget och dra in den igen. Resultatet: uppskrapat knä och en rejäl svullnad men jag höll mig torr i alla fall och Dalslandiabåten kom lite senare så jag slapp att göra bort mig för femtusen pers:)) Sen köpte jag en stor mjukglass i mellanslussen för att jag trodde att vi skulle få vänta innan nästa sluss. Men icke...jag fick sorgset stå och se på när min mjukglass smälte bort i solen...

När vi skulle in i slussarna och rännan så var det naturligtvis proppfullt med turister som bokstavligen hängde över kanten och tog miljoner bilder. Kände oss som värsta celebriteterna!  Synd bara att man själv inte kunde få några bilder. Precis när vi åkte genom rännan så kom nämligen tåget över oss. Hade varit en perfekt bild att ha!

Vackra Dalsland!

Sen när vi kom till Mustadforsslussen så var oturen framme igen. Precis när vi skulle in i slussen och jag skulle skjuta ifrån båten så sparkade jag i vänsterfoten i lanternan och jag kände direkt att jag troligtvis hade brutit i alla fall en tå...Satan i gatan vad ont det gjorde! Har ju brutit den där lilltån en gång i världen så jag är van men jag blev direkt nervös över hur det skulle gå att ta sig hem med tanke på alla slussar som återstod...

Den dagen hann vi dock inte komma igenom fler slussar. Kanske lika bra det. Vi hade tänkt att hinna till Baldernäs men blev fast mellan Mustadforsslussen och Dals Långedslussen...

...men det gjorde inte så mycket för vädret var kanon och det gick fint att bada där...

...och så lyckades vi hitta en pizzeria inte alltför långt bort. Tur det eftersom gasolen passade på att ta slut när vi skulle laga middag...Som sagt. Ingen turdag precis....

Näe nu får jag avrunda lite för jag måste få lite annat gjort idag...får fortsätta lägga in bilder lite senare...