Tankar om en massmördare



Nu är det två dagar sedan det ohyggliga hände i vårt västra grannland och som väntat har terroristen och högerextremisten Anders Behring Breivik tagit på sig skulden för båda dåden. Om han har agerat ensam vet ännu ingen men många vittnen på Utöya hävdar att det var ytterligare en man som sköt på ön.
Hatet mot denne man (och i vanlig ordning näthatet) är naturligtvis mycket starkt och många tycker att han bör avlägsnas från denna jord snarast möjligt.
Har funderat lite på det där ibland. Jag kan varken säga att jag är för eller emot dödsstraff. Har aldrig lyckats att ta ställning i den frågan. Låt oss säga att det var mitt barn som hade jagats och mejats ned av den där galningen. Hade jag då velat att han skulle straffas med döden för vad han hade gjort? Antagligen. Vill jag då leva i ett land där dödsstraff tillåts? Där vi stiger ner på mördarens nivå? Nej jag tror faktiskt inte det när jag kan resonera förnuftigt.
När vi säger att vi vill att Anders Behring Breivik ska dö för det han har gjort, är vi på något sätt bättre än honom då? Han anser ju tydligen att han har gjort det enda rätta och genom sitt hat genomförde han "sin uppgift". Att hata tillbaka löser sällan någonting.

Nu menar jag naturligtvis inte att han ska gå ostraffad. Han kommer högst troligt att dömas till norsk lags strängaste straff och det verkar vara 21 år i fängelse. Det kan verka vara en futtigt straff för ett sådant här brott men lagar är ju till för att följas. På ett sätt hade det nästan varit bättre om han hade tagit sitt eget liv i samband med massakern men då hade aldrig de anhöriga fått veta varför detta ofattbara hände. Å andra sidan så tror inte jag att den här mannen någonsin kommer att känna någon skuld eller ånger. Som det är just nu så har han vunnit på alla plan.

Han har ju tydligen skrivit ett manifest på 1500 sidor som han har publicerat på nätet där han har redogjort för hur han ska gå tillväga med bombtillverkningen och där han pläderar sina åsikter. Han har noga planerat denna dag i flera år, vilket tyder på en alldeles otrolig övertygelse i vad han är i färd att göra. Helt klart vill han bli känd för sitt "verk", annars hade han tagit livet av sig och inte lugnt blivit infångad av polisen. Nu vet stora delar av världen vem Anders Behring Breivik är och jag tror att han är ganska så nöjd över detta faktum. Nej jag hoppas att han döms, låses in och sen att man skiter i honom och koncentrerar sig på att hjälpa alla berörda av denna tragedi.

Det man däremot bör fundera mera över är vad som har fått Anders Behring Breivik att utveckla ett sådant starkt hat mot vissa folkgrupper och samhället i övrigt. Främlingsfientliga partier är på stark frammarsch i alla nordiska länder och Sverige är inget undantag. Kanske kan denna händelse vara en väckarklocka för alla er som röstar in dessa partier på riksdagsplatser. Är det en upprepning av Tyskland 1938 vi vill se? Har vi verkligen inte lärt oss någonting av historien?
Personligen tror jag att det är fel av politikerna att tiga ihjäl dessa partier och åsikter. Ta debatten med dem istället och visa världen att de har fel. Att låta främlingsfientliga och rasistiska åsikter frodas i det dolda är långt mer farligt tror jag än att dra fram smutsen i ljuset.

Nu blev detta kanske ett lite virrigt inlägg men det är ändå lite reflektioner av det som jag har hört och sett de senaste dagarna som jag måste få lite utlopp för...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback