Gratinerad senapskorv i ugn


Det här har jag precis käkat och det var enkelt, gott och oerhört mättande. Inte så konstigt med tanke på ingredienserna :)) Rekommenderas om man vill ha något som hyfsat snabbt.

Jag lade ut receptet i min veckomatsedel men här kommer en liten modifierad version...

Ingredienser:
Falukorv (helst med lågt kolhydratsinnehåll och hög kötthalt)
Riven ost (tog cirka 3 dl Tex mexost)
Majonäs
Senap
Äggula ( 1 st)
Vitlöksklyfta 1 st finhackad eller pressad
Gräddskvätt (kan uteslutas)
Creme fraiche
Salt och peppar

Snitta korven men inte helt igenom. Rör ihop majonäs, creme fraiche, äggula, en aning vitlökskross och senap med osten. Salta och peppra. Blir den väldigt tjock i konsistensen (den skall kunna bredas över korven) så späd med lite grädde. Bred röran över korven. Gratinera 175-200grader i 10-15 min eller tills den antagit gyllenbrun färg. Avnjut en riktigt god vardagskorv!

Jag är inte så noga med kolhydratsinnehållet i senap (äter väldigt sällan) så jag tog vanlig men jag antar att det funkar med lite dijon också om man vill ha mindre kolhydrater och starkare smak. Sen höftade jag (som vanligt) med grädden, creme fraichen och majonäsen. Hur mycket senap man vill ha i beror ju på hur stark senapssmak man vill ha men absolut några matskedar i alla fall...Gjorde ganska mycket röra och gjorde den ganska så lös och krämig så att jag fick en "sås" i samma form.
Åt alltihop med vitkål (ååå vad jag älskar det!) och några coctailtomater.
Mums!


Kommentarer
Postat av: Elin Markusson

Men mums, detta måste jag också pröva nån dag. Gillar korv i ugn, i alla dess former.

2011-03-09 @ 16:00:33
URL: http://flitigafingrar.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback