Räkgryta


Den här räkgrytan är så jäkla god och den har jag gjort långt innan jag började med LCHF. Den är väl gränsfall när det gäller kolhydratsinnehållet eftersom den innehåller chilisås men jag tycker att den är helt OK i alla fall. Rekommenderas verkligen.

Ingredienser:
En burk med räkor i lag
1 liten röd paprika
½ purjolök
5-6 färska champinjoner
1-1,5 dl chilisås
2-3 dl grädde
färsk dill
1 vitlöksklyfta
paprikakrydda
salt
peppar


Gör såhär:
Finhacka paprikan, skiva champinjonerna och strimpla purjon. Bryn grönsakerna på medelvärme í en gryta eller hög panna tills de har mjuknat lite.
Tillsätt sen grädde och chilisås och rör om. Hur mycket man ska ha i har lite med att göra hur tjock du vill ha den. Jag brukar äta grytan ganska så tunn.
 Hacka lite dill och lägg i grytan.
Pressa ned vitlöken.
Salta och peppra efter tycke och tillsätt eventuellt en tesked paprikapulver.
Låt puttra på svag värme några minuter.
Häll av spadet på räkorna och krama ur det sista. Häll i räkorna i grytan och låt dem bli lite varma. Max ett par minuter annars blir de sega och hårda.
Jag åt min gryta med en god fetaostsallad till.
Smaklig måltid!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback