Sockerkaksbakande...

...blev det idag. Jag tror att det är den första sockerkakan jag gör i mitt trettioåriga liv faktiskt. Nja...kanske att vi gjorde någon gång på hemkunskapen men det har jag förträngt i så fall och så var jag säkerligen med mamma och tillverkade några när jag var liten men det räknas ju inte. Antagligen så åt jag säkert mest av smeten...
Jag är faktiskt inte något vidare förtjust i just sockerkaka så det är därför jag aldrig har provat på att göra en.

Idag gjorde vi detta för Lina hade med sig en "Mattepåse" hem ifrån dagis där man hade som uppgift att baka en kaka för att öva matematik på en praktiskt nivå. Igår läste vi boken "Castor bakar" som en förberedelse. Faktiskt väldigt kul idé. Jag försökte att låta henne göra det mesta helt själv så hon verkligen fick känna att det var hon som bakade. Fick naturligtvis vara med på ett hörn men hon var med i alla momenten.


Ingredienserna och verktygen är på plats...


Temperaturen är rätt...


Smöret på smältning...


Sen ska formen penslas...


...och bröas...


En hel del vispande blir det ju också...


Jonna dök upp lagom till det var dags för det obligatoriska renslickandet av sockerkaksbunken...


Redo för att ställas in i ugnen...


Klar!!


Sen var det dags för provsmakning. Jonna gav tummen upp men Lina...hon är som mamma hon och gillar inte sockerkaka något vidare....
Men nu har vi i alla fall gjort uppgiften och vi hade kul under tiden...

På eftermiddagen tog jag en sväng ut till Abeko och fyndade ett par fleecefodrade galonbyxor och ett par fodrade gummistövlar till Lina. Äntligen fixat och klart för det är mer än välbehövligt i det här tövädret...


Sen kom faster Bittan med en hel hög presenter. Hon har ju varit på semester i Florida och då brukar det alltid vankas något roligt till barnen när hon kommer hem. En supersnygg Tommy Hilfigerklänning i denim och tillhörande skärp fick Lina. Till detta matchande väska och diadem plus en hel del godis också...


Diademet åkte på direkt...
Stefan fick också jättesnygga kläder men han är hos sin mamma just nu så han får prova när han kommer tillbaka...

Kvällen har vi spenderat i badhuset och idag fick Jonna också följa med. Lina var väldigt trött så det var knappt hon orkade med att bada men det gick hyfsat bra ändå men lite gnäll blev det på sluttampen. Nu sover hon så sött så sött...

Imorgon har vi en i huset som fyller 35 så då blir det nog lite stillsamt firande skulle jag tro...
Nu ska jag kolla på mitt inspelade DH-program...Som jag har väntat...
Natti natt allihopa!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback