Båthaveri gånger två

Hej hopp nu är jag tillbaka efter en välbehövlig ledig helg som har spenderats ute på sjön. Det som började så lugnt och fridfullt avslutades med något med dramatik...

Såhär fint var det när vi gav oss ut på lördag eftermiddag

Såhär nöjd var jag över att få komma ut på sjön och köra igen...Kolla in mina snygga hartänder...

Peter hade inte tömt septitanken på ett tag och det kom en stank av skit som inte var så nice om man säger så...som tur var fixade han till det ganska så omgående...

Målet för dagen var Gustavsfors och J. och S. slöt upp efter vägen. Här ligger båda Nimbusarna i hamn. Käkade mat på Alcatraz och knallade sen vidare till...

...den mysiga Brukshandeln...

...där det vankades efterrätt...

...till Linas stora förtjusning. Hon lyckades dessutom att snika till sig en extra bit av Ulrika när hon och Jonas anslöt till gänget...

Blev en lugn och fridfull afton i kvällssolen med några öl och lite tjöt innan vi knoppade in redan vid halv tolvsnåret...

Tog en skön sovmorgon på söndagen men sen ville Lina Piggelin ut och mata ankor. Hon var lite illa ute där en stund för ankorna hoppade upp på bryggan och började snappa brödbitarna ur händerna på henne...

Söndag förmiddag bjöds det på strålande solsken och det fick därför bli lite brygghäng och solande innan slussen öppnade...

Lilla Grodan skulle absolut bada trots att det bara var runt 18 grader i vattnet men hon doppade sig bara till bröstet och sen kom hon upp igen...jag vägrade faktiskt att följa med...

Ganska så ensamma i gästhamnen...

Vid tvåtiden slussade vi igenom den sista slusstrappan för säsongen och begav oss hemåt...

"Långt där borta ligger Årjäng men det är en stund kvar..." skrev jag på min Facebookstatus och då anade jag föga att det skulle ta betydligt längre tid än vad jag trodde då...

Sen fick vi plötsligt se att J. och S. stod helt stilla ute på sjön men först tänkte vi inte på det så mycket. Trodde att de hade stannat för att fika eller något för de kör ju ikapp oss ändå på en grisblink men efter ett tag så började Peter ana oråd så vi fick vända tillbaka.
När vi kom fram till dem och Peter saktade ned så stannade även våran båt och ville INTE starta igen. Då var det en hel del negativa tankar som flög genom hjärnan kan jag säga...

Två trasiga båtar...

...drivandes mitt ute på storsjön...naturligtvis började det även regna och blåsa ungefär samtidigt som denna händelse inträffade...

Lina blev både lite rädd och lett sig...

Peter konstaterade att vår dieseltank var full i bassilusker men lyckades få fart på skutan igen så vi åtminstone kunde bogsera den andra båten in mot hamn...

Lite myspys i regnruskvädret...

Det tog låååång tid innan vi kom fram till Årjäng. Kunde bara köra i 4 knop....
När vi väl var framme så blev det lite kruxigt igen eftersom vi var tvungna att få den andra båten nära kajen så att den kunde förtöjas samtidigt som vår båt bara gick på höga varv och stannade när Peter saktade in. Vi kunde alltså inte backa vilket innebar att jag var tvungen att kuta fram i fören och försöka ta emot så gott det gick för att vi inte skulle braka rätt in i kajen. Det gick fint-med båten....Min axel pajade helt totalt så nu måste jag uppsöka kiropraktorn på torsdag. Ajajaj...Kunde fan knappt somna inatt för det gjorde så jävla ont....Men men...i land kom vi i alla fall och det kunde ha varit mycket värre...
Nu är det frågan om vi inte har åkt färdigt med den där båten för i år. Vet inte om min kropp pallar flera båtturer...Tror att det är bäst att jag lär mig att köra så Peter får ta alla smällar istället;))