Chili-cheesebollar

Detta recept har jag hämtat från min Facebook-kompis Marie som jag känner från LCHF-gruppen vi har där. Hon har en massa härliga recept så kika gärna in där på www.znack.se . Var bara tvungen att prova dessa idag eftersom alla säger att de ska vara så himla goda.

 

Chilicheezebollar

 

Sätt ugnen på 175 grader. Eller också häller du olja i stekpannan och friterar dina bollar =)

 

2 msk Philadelphiaost

1 ägg

2 msk fiberhusk

4 dl riven ost

(1 finhackad färsk chili)

 Paprikapulver, oregano, salt, cayennepeppar, grillkrydda och liknande är gott att krydda med.

 

Jag använde lite Sambal oelek istället för färsk chili, paprikakrydda, salt, cayenne. Underbart!

Blandade allt i en bunke och lät svälla 10 min till en kladdig deg, blir den för fast, så ta lite mer philadephia. Den ska vara lite kladdig

Rulla runda små bollar, ungefär som spelkulor, jag fick ut 40 st av satsen.

 In i ugnen och grädda tills de blivit gyllenbruna.

Ca: 10-15 minuter, dom ska vara krispiga på utsidan, men inte för torra inuti.

 

 Man kan göra lite större bollar, jag gjorde då 20 istället som jag åt till fläskfilé och med bearnaise! Grädda dom då 20-25 minuter.

Antingen kan de ätas som de är (helst nygjorda men även goda kalla) som snacks, eller,om man gör större, till en sallad som måltid.

 Här serveras bollarna till teven tillsammans med någon ölkorv. Någon hemkomponerad CF-röra, med tex. vitlök, curry eller nåt annat gott. Jättemumsigt tv-snax. Fredagsmyset är räddat.

 

Vill man köra nån annan smak så pröva bara.

Var de goda då? Jajamensan det var de. Tyvärr var jag så mätt efter middagen så jag orkade inte käka mer än tre stycken men detta ska jag göra flera gånger. Perfekt att ha som snacks och säkerligen väldigt gott med dip till...


Kommentarer
Postat av: Linda

Jag älskar chili cheese så dessa ska jag testa!



Kram Linda

2011-01-30 @ 20:41:58
URL: http://jolinsinredning.blogspot.com
Postat av: Tessan

Ja de var faktiskt väldigt goda men de ska vara varma annars blir de lite degiga. Om man inte vill äta upp alla på en gång så kan det nog vara en idé att ha dem på låg värme i ugnen under tiden...

2011-01-31 @ 06:32:32
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback