Snart dags för jogging...

Ja nu jäklar börjar det hända grejer...Snön smälter bort undan för undan och snart ska jag ta den första joggingrundan. Jag har ju bestämt mig för att springa Lidingöloppet i höst och nu ska här tränas! Jag nästan längtar efter att få komma ut. Jag ska klargöra en sak. Jag har i princip ALDRIG gillat ren löpning. När jag var yngre så kunde jag springa hur länge som helst bara det fanns en fotboll med i bilden men jag kommer ihåg hur mycket jag avskydde försäsongsträningen som innebar mycket löpning på elljusspår och isiga vägar...

De senaste åren har jag gjort några enstaka försök att komma igång men det har runnit ut i sanden. Ifjol provade jag att springa en runda på drygt 7 km och det fixade jag trots 25 kilos övervikt men ändå blev det bara typ tre rundor...
Nu när jag är drygt 20 kilo lättare så känns det som om jag har massor med spring i benen och jag VILL verkligen springa. Märkte det under cirkelträningspassen inomhus nu under vintern. Vi körde rusher i sporthallen och det var så himla härligt att få springa av sig.
Det enda jag är orolig över är att mina fötter inte är helt ok. Jag har ju fortfarande mer eller mindre ont i hälarna (mest i höger) nästan hela tiden så det ska bli intressant att se hur det funkar med löpning. Benhinnorna däremot har jag inte haft känning i sedan i somras. Bra skor måste man ha i vilket fall som helst om man ska springa så det får det bli ett par.


Har bestämt mig för att jag ska gå med i Spring Väst (förening som finns här) som anordnar tävlingar varje tisdag där man springer sträckor på cirka 5-9 km. Har funderat på detta förut för det verkar så himla trevligt och det är folk med i alla åldrar. Det kan antagligen fungera som en sporre i löpträningen.
Sen har vi ju en grym backe inte långt ifrån mitt hus som är perfekt för gristräning, det vill säga intervaller...
Det passar egentligen mig mera än långdistans för jag är mera explosiv än uthållig tror jag...Jag behöver verkligen träna upp mitt tålamod och uthållighet...
Hur ska jag hinna med allt det här då??
Jo inomhusträningen slutar faktiskt sista april och sen har jag inte några pass som instruktör förrän i september (förutom eventuell sommargympa men det är bara några enstaka gånger). Jag brukar i stort sett bara spela golf på sommaren och tappar med andra ord väldigt mycket av styrkan och konditionen som jag har byggt upp under vinterhalvåret. Jag säger varje år att jag ska försöka träna ordentligt ändå men så blir det inte...Får se om jag kan skärpa mig den här sommaren...

Kommentarer
Postat av: Bittan

Ska du slopa golfen iår?

2011-03-16 @ 20:30:40
Postat av: elise

jag tog premiär turen idag, lite seg i benen men det gick bra! Få se hur träningsvärken kommer smygandes i morgon =) Go tur!!

2011-03-16 @ 20:32:14
URL: http://www.stuket.se
Postat av: Tessan

Elise: Vad gött! Träningsvärk brukar man ju få...speciellt i framsida lår och vaderna:))

Bittan: Absolut INTE!

2011-03-16 @ 20:45:49
URL: http://flowerroad.blogg.se/
Postat av: sofia

Ååh ja längtar t första springturen ja m!! men får väl stå ut ett tag t..=) Är ju underbar luft ute nu oxå, såå avundsjuk på dig nu!

2011-03-16 @ 20:50:21
Postat av: Tessan

Du får väl springa med barnvagnen sen till sommaren Sofia:))

2011-03-16 @ 21:00:46
URL: http://flowerroad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback